Verslag Moto Beurs door zilverenmedaillewinnaar Dirk Harpe

20 februari 2017

Inleiding

Van school uit zijn ik en nog 3 andere leerlingen geselecteerd om mee te doen aan de Europese monteurs wedstrijden zowel fiets als motorfiets. We werden begeleid door Leon en Ruud, twee leraren van het Koning Willem 1 college. Deze wedstrijden zijn gehouden in Zürich (Zwitserland) op de Swiss moto beurs.

Voorbereiding

Er werd van ons verwacht dat we min of meer klaar waren voor het onverwachte omdat er helemaal niets bekend was over de eventuele opdrachten die we zouden kunnen krijgen. Hierbij werden we vanuit geholpen doordat we ieder moment dat het uit kwam voor beide partijen daar terecht konden om onze technische kennis eventueel nog uit te breiden door in het techniek lokaal te trainen.

Dag 1: Dag van vertrek

‘s ochtends 5:00 uur de wekker om vervolgens om 6:15 naar ’s-Hertogenbosch te rijden waar we hadden afgesproken om vanuit daar in de zeven persoons auto van Leon naar Schiphol te gaan. Eenmaal aangekomen op vliegveld Schiphol bij de gate nog een bakje koffie gedaan en gewacht totdat ons vliegtuig KLM kl1959 was gearriveerd en we in konden stappen. De vliegtijd bedroeg één uur en vijf minuten, dat was met het lekkere weer boven de wolken goed vol te houden. Toen we geland waren in Zwitserland zijn we vanuit het vliegveld met een transfer busje naar het IBIS hotel gebracht waar we na inchecken onze kamer konden bezichtigen. We deelden de kamers twee om twee, motorfiets monteurs bij elkaar en de fiets monteurs bij elkaar. We werden om 16:00 beneden in het hotel verwacht om daar een instructie in het Duits / Engels te krijgen over hoe het allemaal zou gaan verlopen. Na de instructie hadden we nog wat tijd over en hebben we nog een zak chips gegeten en een potje gekaart. Om 18:15 werden we voor het hotel verwacht om gezamenlijk met alle landen met de trein naar centrum Zürich te gaan en daar bij een bedrijf te gaan eten waar we ook gebruik mochten maken van en race en vlieg simulatoren. Deze avond werd afgesloten met een prijsuitreiking van een quiz die we daar op de avond zelf in konden vullen. We zijn gezamenlijk weer terug gegaan naar het hotel en kwamen daar naar ons zin een beetje aan de late kant om 23:15 aan. In het hotel even snel gedoucht en onder de wol gekropen.

Dag 2: 1e wedstrijd dag

Vroeg uit de veren 6:15 om 6:45 beneden in het hotel aan het ontbijt te zitten en vervolgens 7:45 weer voor het hotel te verzamelen en gezamenlijk met alle landen naar de Swiss moto beurs te lopen waar we deze dag de wedstrijden zouden starten. De beurs was op vijf minuten loop afstand van het hotel.

De opdrachten

1e opdracht: Storing zoeken bij een motorfiets die niet startte (startprobleem).

2e opdracht: Motorfiets gaskleppen synchroniseren door middel van diagnose apparatuur en de stappenmotor voor het stationair toerental (idle air control) vervangen en afstellen ook met diagnose apparatuur.

3e opdracht: Motorfiets ABS module vervangen, ontluchten en inleren door middel van diagnose apparatuur.

4e opdracht: Rechter voorvork poot crosser reviseren.

5e opdracht: Eén voorwiel spaak vernieuwen, het wiel opnieuw richten en balanceren op een statief.

6e opdracht: Motorfiets koppeling volledig controleren via handboek en een versnelling bak as vervangen.

Na de eerste regenachtige wedstrijd dag hebben we een goede warme maaltijd gekregen en zijn we nog een rondje over de beurs gaan lopen. Iedereen was redelijk afgepeigerd dus we zijn daar na vrij vlot naar het hotel gegaan om daar de dag nog even te bespreken en nog wat te drinken. Die avond zijn we niet te laat naar bed gegaan om nog wat gemiste slaap uren in te halen.

Dag 3: 2e wedstrijd dag

6:15 ging de wekker om vervolgens weer om 7:15 voor het hotel te staan en richting de beurs te lopen om nog de vier van de tien overgebleven opdrachten te gaan doen. Het weer was mistig en koud maar wel droog. Op de beurs stond alles weer gereed en konden we snel beginnen met de opdrachten.

De opdrachten

Opdracht 1: BMW communicatiesysteemhelmen koppelen met elkaar, met je telefoon en met de motorfiets navigatie.

Opdracht 2: Aan een los Motorblok spelingen en maten opmeten van de zuiger, cilinder, ovaalheid, tapsheid en van de krukaslagers de speling door middel van plastigage.

Opdracht 3: Een motorstoring uitlezen en het kapotte component beoordelen en vervangen (inlaat lucht temperatuur sensor), de rem druk controleren via het diagnose apparaat en van het CAN-bus computer geregeld systeem de weerstanden en positieve en negatieve spanning signalen meten.

Opdracht 4: Los motorblok V-4cilinder de nokkenassen monteren en de distributie goed op tijd leggen.

Na de wedstrijd mochten we nog even op gaan frissen en toen zijn we weer met z'n allen naar de beurs gegaan voor de prijsuitreiking die rond 17:00 plaatsvond. Toen we weer terug op de beurs waren met enige spanningen begon de prijsuitreiking eerst voor de fiets monteurs, waarna gevolgd de motorfiets monteurs waarbij ik een hele mooie 2e plaats heb kunnen scoren! Ik werd toen het podium opgedragen om mijn prijs in ontvangst te nemen en om gehuldigd te worden. Een hoop foto's, felicitaties en vragen later hebben we gegeten in het restaurant bij de beurs. Na het eten hebben we even onze spullen gedropt in het hotel en zijn we naar de party met de Fuelgirls gegaan om daar lekker met z'n allen wat te drinken en feest te vieren. We zijn rond 12:00 met een groepje terug gegaan naar het hotel om lekker te gaan slapen na deze vermoeiende en intensieve dagen.

Dag 4: Dag van de terugreis

‘s ochtends in vergelijking met de andere dagen een beetje uitgeslapen tot 8:30, ontbijten om 9:00 en daarna alles ingepakt om weer om 9:45 in de transfer bus te zitten richting het vliegveld. Toen we bij het vliegveld aankwamen zijn we eerst opzoek gegaan naar een post/pakket service plaats omdat de prijzen die we hadden gekregen niet mee konden met de handbagage. Het verzenden koste maar liefst 75,- maar het werdt opgestuurd naar Nederland. Pakket eenmaal op de post, formulier ingevuld en toen zijn we in gaan checken en hebben we nog eventjes wat gedronken na de douane. We konden vrij vlot naar het vliegtuig om plaats te nemen in de KLM kl1958. Om 11:45 vertrok het vliegtuig naar Amsterdam. De reis was weer snel voorbij en voor we het wisten zaten we al in de auto terug richting ‘s-Hertogenbosch waar we op de heenreis hadden afgesproken. Vanuit ‘s-Hertogenbosch is iedereen met eigen vervoer weer naar zijn huis toe gegaan.

Slot / ervaring

Deze wedstrijd heeft mij laten genieten! De opdrachten waren technisch op hoog niveau. Ik ben een super leuke ervaring rijker en ben trots om mijn 2e Europese plaats bij de motorfietsmonteurs . Ik heb tijdens de wedstrijden veel extra dingen geleerd niet alleen over de techniek maar ook over mijzelf. Naar mijn mening zijn we super verzorgd en zijn we niets tekort gekomen.

   Terug

Koning Willem I College

Cookies

Het Koning Willem I College is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van bepaalde analytische cookies. Ga je hiermee akkoord?

Daarnaast krijg je cookies waarvoor geen toestemming nodig is. Meer informatie hierover vind je in onze privacy­verklaring.

 Portaal  Zoeken