Opleiding medewerker marketing en communicatie / creative marketing en communicatie mhbo (bol)

Communicatie – Werken op kantoor – Marktonderzoek doen – Teksten schrijven – Voorlichting geven - Evenementen organiseren – Huisstijl bewaken – Website bijhouden - Reclame

Beschrijving van de opleiding

Wat ga ik leren?

Creatieve tweejarige marketing- en communicatieopleiding op mbo- en hbo- (leerjaar 1!) niveau in samenwerking met Fontys Hogescholen, Communicatie en Internationale marketing in Tilburg. Met deze opleiding kun je instromen in het tweede jaar van deze hbo-opleidingen waarmee je je propedeuse al afgerond hebt.

Deze mhbo-opleiding is al jaren zeer succesvol in het opnemen van terugstromers uit het hbo. Via deze weg krijgen ze weer een prima toekomstperspectief in het hbo. Studenten worden door intensieve begeleiding goed voorbereid voor het hbo.

Het eerste semester legt de basis voor de richtingen Marketing en Communicatie. Na een half jaar kies je definitief voor een van deze twee uitstroomprofielen.

De opleiding heeft ook een internationaal karakter. Tijdens een internationaal project ga je bijvoorbeeld in Duitsland een citymarketingplan voorbereiden. Deze opleiding vormt een doorlopende leerlijn met de hbo-studies Communicatie en Internationale marketing van Fontys in Tilburg.

Je komt vijf dagen per week naar school. De opleiding is opgebouwd rond boeiende projecten waarbij je steeds een innoverend beroepsproduct oplevert zoals een reclameplan, een marketingplan en een crossmediaconcept. Bij dit laatste project ontwikkel je een tv-programma waaraan gekoppeld o.a. een (online) magazine, een evenement, website en social media. Je leert technieken om je creativiteit te vergroten. Voor interessante marketing- en communicatieproblemen bedenk je originele oplossingen. Je volgt lessen op het gebied van marketingtheorie, communicatietheorie, vormgeving, management, bedrijfseconomie en nieuwe media. Je krijgt ook Nederlands, Engels en een tweede, moderne, vreemde taal.

Na een half jaar start de opleiding met het hbo-programma. Het lesprogramma is in nauwe samenwerking met Fontys Tilburg ontwikkeld en garandeert een perfecte doorstroom naar het tweede leerjaar van eerder genoemde hbo-opleidingen. Hiermee vergroot je je kans van slagen in het hbo sterk. De docenten van de mhbo-opleiding steken veel tijd in persoonlijke aandacht voor de student.

Opleiding medewerker marketing en communicatie / creative marketing en communicatie mhbo (bol) bij het Koning Willem I College

Wat kan ik worden?

Creatieve mensen met zakelijk inzicht hebben de toekomst! Tijdens de tweejarige mhbo-opleiding Creative marketing en communicatie ga je leren om met nieuwe ideeën de zakelijke (internationale) markt te veroveren. Je bent geen grijze muis, maar je hebt je eigen stijl en de wil om grenzen te verleggen! Je bent creatief en je ontwerpt promotiemateriaal. De Medewerker marketing en communicatie kruipt in de huid van de doelgroep.

Als marketeer weet je alles van marktverkenning, marktonderzoek en de nieuwste marketingtrends. Je brengt de behoeften van de consument in kaart en zet samen met de communicatiemedewerker reclamecampagnes op voor opvallende producten en innovatieve diensten. Als communicatiemedewerker ben je bezig met (nieuwe) media, voorlichting, PR, reclame en promotie. In het werkveld werk je mee aan communicatieplannen. Bovendien ben je medeverantwoordelijk voor de interne en externe contacten van de onderneming of instelling waar je werkt.

Met deze opleiding kun je aan de slag bij reclamebureaus en communicatieadviesbureaus, marketingbureaus, een salesafdeling, op een afdeling voorlichting bij de overheid of op een marketing- en communicatieafdeling binnen een organisatie, ook op het gebied van evenementen, muziek en entertainment.

Wat zijn de toelatingsvoorwaarden?

Om tot deze opleiding te worden toegelaten moet je in het bezit zijn van een havo- of vwo-diploma. Met een mbo niveau 3 diploma Commercieel medewerker of een mbo-4 opleiding, bij voorkeur uit de sector economie, ben je toelaatbaar indien je een positief advies krijgt na een intakeprocedure. 

Wat doe ik tijdens de stage?

Tijdens het laatste half jaar van deze tweejarige opleiding loop je stage bij een reclame- of marketingbureau of op de marketing- en communicatieafdeling van een bedrijf. Je kiest zelf een erkend en geschikt leerbedrijf in binnen- of buitenland.

Kijk op http://www.stagemarkt.nl/ voor een erkend leerbedrijf.

Welke vervolgopleiding kan ik doen?

Hbo-opleidingen, bijvoorbeeld marketing, communicatie of eventmanagement.

Hoe meld ik me aan?

BOL = Beroeps Opleidende Leerweg
Je komt gemiddeld vijf dagen in de week naar school en loopt stage.

  • Je aanmelding wordt alleen in behandeling genomen als je een kopie van de voor- en achterzijde van één van de volgende, geldige documenten meestuurt:
      o Paspoort
      o Identiteitsbewijs
      o Rijbewijs
      o Verblijfsvergunning
  • Ter controle van je vooropleiding moet je een kopie meesturen van je laatste rapport en/of diploma’s en cijferlijst(en).
  • Indien nodig word je uitgenodigd voor een intakegesprek.
  • Zodra je bent ingeschreven ontvang je hiervan een bevestiging met daarbij een onderwijsovereenkomst. Deze moet je ondertekenen en aan ons terugsturen. Dit is verplicht! Pas dan ben je definitief ingeschreven op ons college.
  • Zit je nu nog op het mbo of havo? Dan moet je een doorstroomdossier invullen. Dit regel je met je mentor/decaan. Het doorstroomdossier kan aanleiding geven voor een gesprek.

Studie in cijfers

Afbeelding van Studie in Cijfers

Opleidingsgegevens

Koning Willem I College

Cookies

Het Koning Willem I College is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van bepaalde analytische cookies. Ga je hiermee akkoord?

Daarnaast krijg je cookies waarvoor geen toestemming nodig is. Meer informatie hierover vind je in onze privacy­verklaring.

 Portaal  Zoeken