Wat ga ik leren?
In het eerste jaar heb je verschillende lessen. Hier leer je door middel van uitleg, opdrachten, (gast)colleges en bedrijfsbezoeken je kennis en vaardigheden op het gebied van hospitality, branche- en vakkennis en sales verder te ontwikkelen. Dit als basis om straks goede resultaten te halen voor jezelf, je bedrijf, je klanten en je collega’s.
In het eerste halfjaar loop je een week een oriënterende stage. Hierdoor krijg je inzicht in het werk waarvoor je wordt opgeleid. In periode 2 en 3 loop je 2 dagen in de week stage. De lessen in de overige dagen vormen hierbij de ondersteuning. Wat je leert in die lessen pas je direct toe in je stage.
Je krijgt beroepsvakken als verkoop, VACCM (veiligheid, arbo, criminaliteit, calamiteit en milieu) goederenstroom en winkelpresentatie. Ook krijg je de algemene vakken Nederlands, Engels en rekenen. Loopbaan en burgerschap wordt aangeboden door middel van lessen, gastcolleges, excursies of workshops in het vak thema.
In het tweede jaar leer je meer over handelskennis, marketing en verkoopcijfers. De lesstof wordt wat ingewikkelder en je verantwoordelijkheid groter. Je loopt een periode van 12 weken 3 dagen in de week stage (dit kan bij dezelfde winkel als in het eerste leerjaar) en rondt je opleiding af met een praktijkexamen.
Iedere opleiding heeft keuzedelen. Keuzedelen geven je opleiding een meerwaarde. Je kunt kiezen voor verbreden of verdiepen in het beroep zodat je interessanter wordt voor de arbeidsmarkt. Of je kunt kiezen voor keuzedelen die bijdragen aan een betere doorstroom naar een volgende opleiding.
Wat kan ik worden?
Als verkoopspecialist heb je een ondernemende functie in de retail. De klant van nu rekent steeds meer op goede service en vakkundig advies. Jij bent daar verantwoordelijk voor. Jij bent immers de specialist!
Je adviseert intern over verbetering van de verkoop, de presentaties, de klantbenadering en de inzet van de medewerkers. Je maakt daarbij gebruik van je gespecialiseerde kennis over het assortiment. Je hebt ook altijd oog voor wat er gebeurt op de winkelvloer.
In de meeste gevallen ga je werken in het midden- en kleinbedrijf of bij een grootwinkelbedrijf. En dan is er ook nog de keuze tussen de food en de non-foodsector.
Als professional op het gebied van verkoop ben je makkelijk in de omgang. Je kunt je snel inleven in klanten om op hun behoefte in te springen. Ook kun je goed communiceren met leidinggevenden, leveranciers en collega's.