Pers­berichten december 2015

Koning Willem I College wederom beste grote roc

Vandaag verschijnt de nationale Keuzegids MBO 2016. Deze alom gerespecteerde en gezaghebbende gids gaat jaarlijks op zoek naar het beste mbo van ons land. ‘Het Koning Willem I College kan zich meer dan voorheen het beste grote ROC noemen’ aldus de Keuzegids.

In de overall rangschikking neemt het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch als groot mbo-college met een breed opleidingenaanbod de eerste plaats in. Dit maakt het Koning Willem I College tot het beste grote mbo-college van het land.

Topopleidingen
De opleidingen mode, recreatie en toerisme, en procestechniek van het Koning Willem I College staan op de eerste plaats als beste mbo-opleidingen van het land. De opleiding kok staat op een gedeelde eerste plaats. Daarnaast ontvangen vele opleidingen van het Koning Willem I College de kwaliteitszegel Topopleiding: artiest, pedagogisch werk, onderwijsassistent, verpleging, medisch assistenten en infrastructuur. Het zegt veel dat de onderwijsinspectie in de doorgelichte opleidingen geen enkel kwaliteitsprobleem heeft kunnen vinden.

Waardevol instrument
De Keuzegids MBO 2016, die voor de zevende keer verschijnt, is een waardevol en veel gebruikt instrument bij schoolkeuze. De gids baseert zich bij het bepalen van de scores op criteria van het Ministerie van Onderwijs, de Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs en de Inspectie van het Onderwijs.

Keuzegids MBO 2016 (http://www.keuzegids.nl/)

afbeelding bij artikel

Studenten organiseren kerst­activiteiten in JBZ

Kerstwensen maken en kerstbomen versieren op verpleegafdelingen: studenten van de opleiding directiesecretaresse/managementassistent van het Koning Willem I College organiseren maandagmiddag 14 december een kerst-activiteitenmiddag in het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

De studenten moesten voor het schoolvak Loopbaanburgerschap een activiteit organiseren die te maken heeft met vitaal burgerschap. Vier studenten kwamen op het idee om rond kerst deze activiteitenmiddag te organiseren. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis vond het een prima plan. Ook het Koning Willem I College ondersteunt hun idee van harte en schenkt de kerstbomen en versiersels.

Samen kerstbomen versieren
Samen met de patiënten gaan 28 directiesecretaresse-studenten op vier verpleegafdelingen kerstwensen maken, in de vorm van kerstballen of kaartjes. En de kerstbomen versieren.
Deze activiteitenmiddag vindt plaats van 13:00 uur tot 15:00 uur.

Lezing Jan Pronk

Het Koning Willem I College organiseert deze week ‘de Week van de Rechten van de Mens’. Studenten doen bijvoorbeeld mee aan de schrijfactie van Amnesty International en bezoeken Nationaal Monument kamp Vught. Ter afsluiting komt op 15 december oud-minister Jan Pronk een lezing geven over mensenrechten.

Ook in de lessen wordt aandacht besteed aan mensenrechten. Donderdag 10 december zal oorlogsfotografe Marielle Uitert een lezing geven over haar werk. Het Koning Willem I College is een UNESCO-school en vindt basiswaarden en vastgelegde afspraken zoals de rechten van mensen zeer belangrijk. Daarom is ook oud-minister Jan Pronk uitgenodigd om een lezing te geven voor medewerkers en studenten over mensenrechten. Hij nam de uitnodiging graag aan. Jan Pronk weet veel over mensenrechten en de vluchtelingen problematiek vanuit zijn werk als hoogleraar en zijn werk voor de VN van 2004-2006.

Brieven voor Amnesty International
Vooraf aan de lezing zal Jeanette Noordijk samen met een student de brieven en kaarten aanbieden aan vertegenwoordigers van Amnesty International. Deze brieven en kaarten zijn deze week geschreven voor mensen van wie de rechten geschonden worden. We hopen het aantal van 500 brieven van vorig jaar te overtreffen.

Uitnodiging
U bent als pers van harte uitgenodigd om bij de lezing van Jan Pronk op dinsdagmiddag 15 december van 13.00 tot 14.00 uur aanwezig te zijn. Deze vindt plaats in School voor de Toekomst. Aanmelden kan via e5@kw1c.nl.

Natuurlijk mag u ook contact opnemen als u meer wilt zien tijdens deze Week van de Rechten van de Mens.

Gastles Ilja Gort

Ilja Gort, bekend van o.a. de televisieserie ‘Wijn aan Gort’, geeft dinsdag 8 december een gastles aan studenten van de Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College.
Ilja is eigenaar van Chateau la Tulipe (Bordeaux) en is ook bekend van diverse boeken waaronder Leven als Gort in Frankrijk.

De gastles over zijn La Tulipe-wijnen vindt plaats tussen 16.00 en 18.00 uur in het Theater van de Smaak van de Middelbare Horeca School aan de Vlijmenseweg 2, ’s-Hertogenbosch. De ontvangst is om 15.45 uur. U bent als pers van harte uitgenodigd deze gastles bij te wonen.

Alumni­vereniging A-Academy viert lustrum

Precies vijf jaar geleden richtte het Koning Willem I College samen met oud-studenten een alumnivereniging op: de A-Academy. Een van de eerste roc’s met een vereniging van oud-studenten! Vanwege het lustrum organiseert de A-Academy op donderdag 3 december een Charity Gala op het Koning Willem I College. Een avond voor het goede doel én om te netwerken. De opbrengst gaat naar de ‘Evy van Kempen Foundation’.

De Evy van Kempen Foundation zet zich in voor ouders die door de ziekte van hun kind in financiële problemen gekomen zijn. Oud-student Evy van Kempen (1986) heeft door haar medische geschiedenis van dichtbij meegemaakt hoe het is als ouders tijdens de ziekte van hun kind in financiële problemen raken en er geen instanties zijn om hierbij te helpen. Zij leed veertien jaar geleden aan kanker, kreeg een kunsthart (2002), een donorhart (2003), dialyse (2008) en in 2009 een donornier. Evy: “Ouders hebben al genoeg zorgen als hun kind ernstig ziek is, zij horen bij hun kind te zijn en zich verder geen zorgen hoeven maken over de financiën.”
Evy is lid van de A-Academy en was op het Koning Willem I College in 2006 genomineerd tot Student van het Jaar. In het dagelijks leven is zij directeur van buitenschoolse opvang Linda & Evy in Tilburg. Daarnaast heeft zij bij de World Transplant Games 2013 twee keer goud en één keer brons gewonnen. Voor meer informatie: www.evyvankempenfoundation.nl

Charity Gala
Het Charity Gala is op donderdag 3 december 2015 van 18.00 – 22.00 uur in de Mensa van het Koning Willem I College, Vlijmenseweg, ’s-Hertogenbosch. Tijdens deze avond veilen we pronkstukken en kunt u oud-studenten en prominenten uit het bedrijfsleven ontmoeten. Dit alles onder het genot van culinaire hapjes, drankjes en live muziek. De dresscode: Tenue de Ville.
Reserveren kan tot en met 30 november 2015 via: www.a-academy.nl

De A-Academy
De A-Academy heeft als doel het creëren van een inspirerend, innovatief en grenzeloos netwerk van kennis, kracht en deskundigheid dat meerwaarde biedt aan mens en maatschappij. De vereniging organiseert o.a. workshops, activiteiten, gastcolleges, expedities, bezoeken aan beurzen en congressen.