Pers­berichten februari 2018

KW1C reikt eerste gezondheids­cheque uit

5 feb

Gezond, gemotiveerd, productief en met plezier aan het werk zijn en blijven. De ondernemingsraad (OR) en het college van bestuur (CvB) van het Koning Willem I College hebben het thema Duurzame Inzetbaarheid hoog in het vaandel staan. Het nieuwste initiatief is de gezondheidscheque: een bedrag van 100 euro netto dat medewerkers vrij mogen besteden aan hun gezondheid. Maandag 5 februari 2018 werd de eerste cheque overhandigd aan de eerste nieuwe medewerker van 2018: Dave Timmermans.

Het thema Duurzame Inzetbaarheid is op initiatief van de OR nadrukkelijk op de agenda van het college gekomen en is tevens een van de speerpunten van de afdeling HRM. Cor van Gerven, lid CvB, licht toe. “We doen als college al veel voor onze medewerkers als het gaat om gezond, gemotiveerd en met plezier aan het werk zijn en blijven. Zo bieden we faciliteiten voor een goede balans tussen werk en privé, hebben we regelingen voor medewerkers die met de fiets of het openbaar vervoer komen, bieden we drie keer per jaar een gratis ontspanningsmassage aan en kunnen medewerkers gratis fitnessen in onze eigen fitnessruimte. We ondersteunen het initiatief vanuit de OR dan ook van harte.”

Vrij besteedbaar

De 100 euro is een extra bedrag dat medewerkers vrij mogen besteden aan hun gezondheid. “Voor de een betekent dat nieuwe hardloopschoenen. Voor een ander is dat een goed boek of een yogacursus. Alle medewerkers zijn vrij om zelf te bepalen waaraan ze het bedrag besteden. Dat gaan we ook niet controleren. We vertrouwen erop dat collega’s het besteden aan iets wat bijdraagt aan hun gezondheid”, vult Paul van Rijswijk, voorzitter van de OR, aan.

Eerste nieuwe medewerker 2018
Dave Timmermans mocht de eerste cheque in ontvangst nemen. Hij startte 1 januari van dit jaar bij het college. Een mooie bijkomstigheid is dat hij begint in de functie van preventiemedewerker. Dave: “Ik ben blij verrast met de cheque. Daarnaast past het goed bij mijn functie waar ik me ook bezighoud met het onderwerp gezond en veilig werken. Wat ik ervan ga kopen? Groente en fruit worden steeds duurder, dus dit extraatje ga ik gebruiken voor een gezonde levensstijl.”

 

Gloednieuw fenomeen rondom startups KW1C

7 feb

Stage lopen bij je eigen bedrijf? Tot voor kort was dat volstrekt ondenkbaar binnen het mbo. Op het Bossche Koning Willem I College heeft een drietal studenten met hun eigen startup onder de naam YHEP! Media het voortouw genomen. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs(SBB) verleende onlangs een speciale accreditatie, waardoor het pad voor studerende ondernemers is geplaveid.

Daan van Oploo (20), Jeffrey Goossens (20) en Jeroen Willemse (24) volgen de opleiding tot mediavormgever en doen dit jaar eindexamen aan de Academie voor Media, Art & Performance (MAP). Na een half jaar in het coachingstraject TopOndernemers, onder de noemer van Excellentie StartUps, werden ze de eerste geaccrediteerde startup in Nederland waarin de eigenaren zelf stage gaan lopen.

Primeur

Begin september hadden de drie studenten zich voor een intakegesprek gemeld bij leraar/businesscoach Bart Hermsen en oprichter van Excellentie StartUps. “Tijdens de intake zijn onder andere bepaalde verwachtingen rondom het coachingstraject de revue gepasseerd. Denk aan het hebben van een ijzersterke motivatie, onderbouwd met glasheldere doelstellingen. Inmiddels is duidelijk dat deze studerende ondernemers de komende maanden stage gaan lopen in hun eigen bedrijf. Een regelrechte primeur binnen het mbo!”

Praktijkbegeleiders

Los van het coachingstraject gelden enkele formele eisen. Allereerst dienen de inhoudelijke aspecten nauw aan te sluiten op de opleiding. Daarnaast moet iedere vierdejaars student formeel veertien aaneengesloten weken op fulltime-basis stage lopen, wat neerkomt op een totaal van 560 uur. Met het oog op de bewaking van de stagedoelstellingen zullen Marcel Voets (iVoets) en Don Blaauw (studio NoMoMo) als praktijkbegeleiders fungeren.

Sleutels
De drie studenten hebben de afgelopen periode behoorlijk wat energie gestoken in het treffen van de noodzakelijke voorbereidingen. Oriëntatie op mogelijke opdrachtgevers en het bepalen van een marketingstrategie waren daarbij essentiële onderdelen. “Uiteraard was het óók zaak een pakkende naam aan onze startup te verbinden. Eerlijk gezegd zijn we daar wel even zoet mee geweest. YHEP! Media klinkt in ieder geval lekker vlot en positief! 

Meerdere markten

“Als startend team zijn we van meerdere markten thuis. We vullen elkaar aan, dat is waarschijnlijk onze grootste kracht”, onderstreept Van Oploo. Zo is hij zelf veelal gefocust op interactieve projecten, met als onderliggende specialisatie game design. Bovendien is hij thuis op het gebied van audio. Willemse en Goossens daarentegen zijn hoofdzakelijk gericht op animatie, film en een combinatie van beiden.

Opdrachten
Ondanks het prille bestaan van YHEP! Media zijn al diverse aansprekende opdrachten binnengehaald, waaronder een vette videoclip van de Bredase rapper Steev die binnenkort uitkomt met zijn nummer Elements. En last but not least: het drietal is bezig met het maken van een documentaire over de voornaamste werkzaamheden, met als achterliggend doel anderen te inspireren en te motiveren. Van Oploo tot slot: “Waar het uiteindelijk bij ons omgaat, is dat we telkens een verhaal willen vertellen middels beeld en geluid. Al met al kunnen we zeggen dat we hoopvol zijn gestart. De helft van alle inkomsten keren we onderling uit, de andere helft verdwijnt in onze investingspot.”


 

Koning Willem I College

Cookies

Het Koning Willem I College is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van bepaalde analytische cookies. Ga je hiermee akkoord?

Daarnaast krijg je cookies waarvoor geen toestemming nodig is. Meer informatie hierover vind je in onze privacy­verklaring.

 Portaal  Zoeken