Persberichten januari 2017

Open Avond 31 januari

Een studiekeuze maken? Het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch verzorgt op
dinsdagavond 31 januari van 17.00 en 20.30 uur een Open Avond. Alle afdelingen presenteren zich, diverse locaties van het college zijn open. Studenten, studieadviseurs en docenten zijn aanwezig om je informatie te geven en al je vragen te beantwoorden.  Studenten en hun docenten zijn in hun eigen (praktijk)ruimtes aanwezig om je specifieke informatie te geven over hun opleiding. Zij presenteren projecten waar ze op dat moment mee bezig zijn en
vertellen je daarover. Op Vlijmenseweg 2 kun je terecht als je interesse ligt op het terrein van Economie, Zorg & Welzijn, Creatief en Horeca & Toerisme.

Techniek en Veiligheid
Op Onderwijsboulevard 3 vind je de opleidingen op het gebied van Techniek. Ook is hier het Kort Middelbaar Vak Onderwijs gevestigd, met onder andere de opleiding Facilitair Medewerker. Op Onderwijsboulevard 1 vind je de opleidingen die te maken hebben met Orde & Veiligheid zoals Beveiliger.

Sport, bouw en andere locaties
In de hal van Flik-Flak aan de Marathonloop in de Maaspoort presenteert de
Sportacademie zich. Voor bouw, meubel- en interieurbouw en installatietechniek kun
je terecht op Rietveldenweg 18.

De Vavo presenteert zich op Stadionlaan 53, op Weidonklaan 1 vind je alle Entree-opleidingen.
Voor meer informatie kijk op: http://www.kw1c.nl/ of bel de opleidingeninfo: 073-6249600.

Alexander Pechtold in gesprek met studenten

Donderdag 16 februari is Alexander Pechtold, politiek leider D66, te gast op het Koning Willem I College. Hij gaat van 10.30 tot 11.30 uur in gesprek met studenten van de Academie voor Media, Art & Performance. De verschillende studierichtingen zullen beeldend bijdragen aan de discussie.

Binnenkort zijn er weer tweede kamer verkiezingen. Ook staat het onderwerp politiek bij het vak Loopbaan en Burgerschap op het lesprogramma. Daarom heeft de Academie voor Media, Art & Performance op donderdag 16 februari, tijdens de bijeenkomst BLIK, Alexander Pechtold uitgenodigd. BLIK, dat staat voor blik op de toekomst, blikverruiming en –verdieping, is een programma voor de studenten waar mensen uit de praktijk, zoals een fotograaf, filmer,
mediavormgever of acteur vertellen over hun werk. Ook worden er films vertoond. Met deze keer dus, in de Koningszaal van het Koning Willem I College, een gast die in de aanloop naar de verkiezingen actueel is.

Kritische vragen
Het boek ‘Optimist in de politiek’ van Alexander Pechtold dient als basis van de bijeenkomst op 16 februari. Natuurlijk zal er gesproken worden over onderwijs. Want bijvoorbeeld; waarom is D66 akkoord gegaan met het nieuwe
stelsel van studiefinanciering? Verschillende studierichtingen gaan een beeldende bijdrage leveren, waar kritische vragen op zullen volgen. Zowel eerste- als derdejaars studenten zijn uitgenodigd, waardoor de Koningszaal goed vol zit. Studenten van de filmopleiding maken opnames en gaan proberen een livestream tot stand te brengen.

Uitnodiging
U bent als pers van harte uitgenodigd om hier bij aanwezig te zijn.
BLIK: met Alexander Pechtold, donderdag 16 februari van 10.30-11.30 uur in de Koningszaal van het Koning Willem I College, Vlijmenseweg 2, ‘s-Hertogenbosch.

Pers­uitnodiging: her­opening School voor de Toekomst

School voor de Toekomst, het toekomstcentrum van het Koning Willem I College, is het afgelopen jaar grondig verbouwd en weer ‘future proof’ gemaakt. Daar is het college trots op! Daarom nodigen wij u uit om donderdagmiddag 2 februari aanwezig te zijn bij de opening van de vernieuwde School voor de Toekomst. Wethouder Eric Logister zal samen met een student van het Koning Willem I College de officiële openingshandeling verrichten.

In het afgelopen jaar is School voor de Toekomst veranderd in een eigentijds toekomstcentrum van het Koning Willem I College, waar studenten en medewerkers vorm geven aan duurzaam, toekomstbestendig onderwijs. Alle activiteiten in School voor de Toekomst staan in het teken van inspiratie, innovatie en integratie. Hiervoor wordt bewust de samenwerking met partners gezocht: onderwijs, overheid, ondernemers, onderzoek en ouders. Ontmoeten en verbinden
staan centraal in het gebouw en in het concept. Samen innoveren en samen zorgen voor integratie van de vernieuwing in het onderwijs.

Openingsbijeenkomst
We stellen het zeer op prijs u te ontmoeten tijdens onze openingsbijeenkomst op donderdag 2 februari 2017. U bent vanaf 15.30 uur van harte welkom.
Het programma:
• Na de officiële opening door wethouder Eric Logister en een korte introductie door Jeanette Noordijk, voorzitter College van Bestuur, geeft prof. dr. A.C.J.M.(Ton) Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt op Tilburg University, een uiteenzetting over het onderwijs van de toekomst in relatie met het bedrijfsleven.
• Daarna vertelt Marc Raaijmakers, afdelingsdirecteur Middelbare Horeca School, over de hospitality-mogelijkheden van School voor de Toekomst.
• Onder het genot van een drankje en een hapje wordt u de gelegenheid geboden de vernieuwde ruimtes te bekijken.

School voor de Toekomst vindt u op Vlijmenseweg 2, ’s-Hertogenbosch.

Voor meer informatie:
Bureau Bedrijven & Relaties
Roy van Heumen
E: r.vanheumen@kw1c.nl
T: 073 624 9 918

Van oude motor tot gave custom bike

Studenten van de opleiding Motorfietstechnicus van het Koning Willem I College in
‘s-Hertogenbosch gaan tijdens de Motorbeurs Utrecht van 23 tot en met 26 februari de uitdaging aan om oude motoren te verbouwen tot mooie custom bikes. In deze ‘Junior bikers build off’ strijden zij tegen een team van het ROC Amsterdam.

Motorcycle Academy organiseert samen met het Koning Willem I College en ROC Amsterdam deze wedstrijd. Tijdens de vier dagen van de beurs bouwen de studenten twee oude Japanners van de categorie “pekelfiets” - met een waarde van niet meer dan vijfhonderd euro - om tot gave custombikes. Dit gebeurt in een compleet ingerichte werkplaats met motorfietsbruggen, werkbanken en alles wat nodig is om te sleutelen. Beide teams krijgen van Motorcyclestorehouse onderdelen tot hun beschikking om de bikes nog mooier te maken. De bezoekers van de beurs krijgen zo een mooi beeld van wat er allemaal komt kijken bij het
bouwen van een custombike.

Vakjury
Vooraf maken de studenten op school een plan, zodat de teams direct aan de slag kunnen met bouwen. De start is donderdagmorgen 23 februari. Speciale genodigden, werkzaam in de branche en in het onderwijs, zullen bij de start aanwezig zijn. Zondagmiddag 26 februari gaat een vakjury beide motoren kritisch beoordelen op techniek, creativiteit en moet de motor kunnen rijden. De jury maakt daarna bekend welk ROC met de beker naar huis gaat.
De Motorbeurs Utrecht is van donderdag 23 tot en met zondag 26 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Voor meer info: http://www.motorbeursutrecht.nl/

Mediawijsheid-methode kw1c gaat (inter)nationaal

Onlangs verscheen de 2e druk van ‘#Mediawijsheid in de klas’. Hierin beschrijft Patrick Koning, trainer/ontwikkelaar bij het Koning Willem I College, uitgebreid de door hem ontwikkelde onderwijsmethode rondom de 21e-eeuwse vaardigheid mediawijsheid.
Deze methode vindt inmiddels navolging in het mbo bij onder andere ROC Friese Poort, ROC de Leijgraaf en MBO Utrecht. En ook daarbuiten zoals in het voortgezet en hoger onderwijs bij IVO-Deurne en de Haagsche Hogeschool, Hogeschool Windesheim en zelfs organisaties als Defensie en Humanitas.
Volgens auteur Patrick Koning zijn de niet-mediawijzen de nieuwe analfabeten: ‘Mediawijsheid is onmisbaar voor het leven en werken in onze sterk gedigitaliseerde maatschappij.

Mediawijsheid is het nieuwe lezen en schrijven.

Wie niet kan lezen en schrijven met media, is de nieuwe analfabeet. Voor het Nederlandse onderwijssysteem is daarom een belangrijke rol weggelegd in het mediawijzer maken van onze jongeren.’ Het mediawijs maken van jongeren was in 2010 nog een onontgonnen
gebied toen Koning de opdracht kreeg een eigen methode voor het Koning Willem I College te ontwikkelen. ‘Iedereen mediawijs’ was het devies van het college vandaar dat de methode vanaf 2012 bij alle opleidingen geïmplementeerd is. Vanwege de belangstelling van collega-instellingen resulteerde dit in juni 2015 tot de lancering van het boek: ‘#Mediawijsheid in de klas’. Koning: ‘Het boek is door deskundigen zeer positief ontvangen en helpt onderwijs­organisaties in zowel po, vo, mbo en hbo om met mediawijsheid concreet aan de slag te gaan.
Zowel in Nederland als in België. Dat er nu een tweede druk is verschenen, zegt
iets over het belang van mediawijsheid.’