Persberichten maart 2017

Conferentie over geluk van je kind

'Lukt het geluk van je kind?' Dit is het thema van de jaarlijkse conferentie Ouders in de Branding van het Koning Willem I College. Ouders van leerlingen van het middelbaar (beroeps)onderwijs zijn van harte welkom op zaterdag 1 april 2017. Van 10.00 tot 16.15 uur vinden er in de School voor de Toekomst presentaties en (interactieve) workshops plaats over onderwerpen die op school en in de opvoeding actueel zijn. Het Koning Willem I College organiseert de conferentie om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kind.

Is leren leuk? Kun je gelukkig zijn op school? Het antwoord is ja. Sterker nog: zonder geluk komt er van leren niet veel terecht. Ouders en docenten realiseren zich steeds beter dat iemand die goed in zijn vel zit, beter presteert. Maar hoe kun je als leraar of ouder daaraan een bijdrage leveren? Hoe kunnen we elkaar helpen?

Keuze uit vele workshops
Onderwerpen als sturen en loslaten, keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen, pesten en weerbaarheid, veilig gebruik van social media, (party)drugs en communiceren met je kind komen in de workshops aan bod.

Praktische informatie
De conferentie bestaat uit een ochtend- en/of middaggedeelte. Aanmelden kan tot en met maandag 27 maart via www.oudersindebranding.nl. Ouders kunnen zelf een keuze maken uit het aanbod van workshops.

Datum en tijd: zaterdag 1 april 2017 van 10.00 - 16.15 uur.

Kosten: € 10,- voor het ochtend- of middagprogramma; € 15,- voor de hele dag, inclusief lunch.

Locatie: School voor de Toekomst, Koning Willem I College, Vlijmenseweg 2, ’s-Hertogenbosch.

Meer informatie vindt u op www.oudersindebranding.nl.

Perstuitnodiging: The Competition 2017

Maandag 3 april 2017 vindt de finale plaats van The Competition: de presentaties van het sectorwerkstuk. Eindexamenkandidaten van verschillende vmbo-scholen uit de regio Den Bosch werkten gedurende zeven weken op het Koning Willem I College aan een opdracht of project dat typisch is voor de sector. Elke school koos uiteindelijk het beste sectorwerkstuk – de zeven beste presentaties vertegenwoordigen hun school in The Competition.

Het sectorwerkstuk is een onderdeel van het vmbo eindexamen: geen diploma zonder afgerond sectorwerkstuk. Leerlingen kiezen een sectorwerkstuk bij de opleiding waar ze interesse in hebben om in door te leren. In dit geval Economie, Techniek, Zorg & Welzijn of Groen. Met als doel vlotte doorlopende leerlijnen, zodat het leerproces van leerlingen in het primair en voorgezet onderwijs door blijft gaan. De volgende scholen (in willekeurige volgorde) doen mee aan The Competition: Elde College, Helicon, Jeroen Bosch College, Van Maerlant, Sancta Maria Mavo, Cambium College, ds. Pierson College.

Betrokkenheid bedrijfsleven
Elk winnend schoolteam wordt ‘geadopteerd’, gecoacht en in de presentatie op 3 april bijgestaan door een gerenommeerd bedrijf:
-Signum Ondernemend in Onderwijs (Elde College)
-Defensie (Helicon Opleidingen en Sancta Maria Mavo)
-Restaurant ff Swanjée (Jeroen Bosch College)
-Jan Vis Artiesten & Evenementen (Van Maerlant)
-Jeroen Bosch Ziekenhuis (Cambium College)
-De Gruyter Hair (ds. Pierson College)

Praktische informatie
U bent van harte uitgenodigd om de presentaties en de bekendmaking van de winnaar bij te wonen.
Datum: Maandag 3 april 2017
Tijd: 19.00 - 22.00 uur
Locatie: Koningszaal, Koning Willem I College, Vlijmenseweg 2, ’s-Hertogenbosch

Medaillewinnaars KW1C bij mbo-vakwedstrijden

Van 16 tot en met 18 maart vonden in de RAI Amsterdam de finalewedstrijden plaats voor Skills Heroes: de vakwedstrijden voor mbo-studenten. Negen studenten van het Koning Willem I College plaatsen zich voor deze finale en streden – met succes – om de titel beste vakman, vakvrouw of vakteam. Bij de richting Stukadoor was het hele podium gevuld met studenten van het Koning Willem I College: Stan Vissers won goud, Stef van der Heijden zilver en het brons was voor Teun van Berlo. Niek Deckers pakte zilver bij de vakrichting Gastheer en Davy Peters werd derde bij de richting Fietstechnicus.

Skills Heroes zijn mbo-vakwedstrijden. Variërend van autotechnicus en bloembinden tot bouwtimmeren en grafisch ontwerpen. Doel van deze vakwedstrijden is om aanstormend vaktalent een podium te geven en beroepsonderwijs naar een hoger niveau te tillen. Ruim 300 mbo-talenten uit heel Nederland gingen de competitie met elkaar aan in 50 wedstrijdrichtingen.

Uitslagen studenten Koning Willem I College

Het Koning Willem I College is trots op de resultaten:
Stan Vissers uit Sint Michielsgestel, Stukadoor (1e plaats)
Stef van der Heijden uit Geffen, Stukadoor (2e plaats)
Niek Deckers uit ’s-Hertogenbosch, Gastheer-gastvrouw (2e plaats)
Teun van Berlo uit Veghel, Stukadoor (3e plaats)
Davy Peters uit Veghel, Fietstechnicus (3e plaats)
Maarten Bekkers uit Son en Breugel, Fietstechnicus (4e plaats)
Alycia Koops uit Nieuwendijk, Tandartsassistente (6e plaats)
Anouk Buijs uit Bergharen, Tandartsassistente (7e plaats)
Yorick van den Brand uit ’s-Hertogenbosch, Autotechnicus (7e plaats)
Alle winnaars zijn te vinden op http://www.skillsheroes.nl/uitslagen

WorldSkills 2017

Meerdere winnaars kunnen zich plaatsen voor een volgende uitdaging: WorldSkills 2017, het WK voor beroepen. Dit event vindt plaats van 14 t/m 19 oktober in Abu Dhabi, de Verenigde Arabische Emiraten. Zo'n 1.300 jongeren tot 25 jaar nemen het daar op tegen vakgenoten uit 58 landen. Binnenkort wordt bekendgemaakt welke Nederlandse winnaars naar het WK gaan. Meer informatie: www.skillsnetherlands.nl.

Sportacademie behaalt vignet Gezonde School

De afdeling Sportacademie van het Koning Willem I College ontving 20 maart het vignet Gezonde School. Het vignet is het kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. De Sportacademie voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen van de Gezonde School.

Werken aan gezondheid op school loont. Het draagt bij aan betere schoolprestaties, minder schooluitval en een gezondere leefstijl. Zo zorgt de Sportacademie voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én heeft de afdeling aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van haar studenten.

Trots

Cor van Gerven (lid College van Bestuur) is trots dat de Sportacademie een Gezonde School is. "Vanaf nu hangt op de gevel aan de Marathonloop 11 het logo ‘Gezonde School’. Zo kan iedereen zien dat de Sportacademie een gezonde school is."

Themacertificaat bewegen en sport

Op dit moment is het themacertificaat bewegen en sport behaald. Het Koning Willem I College heeft aandacht voor alle themacertificaten, zoals voeding, welbevinden, roken, alcohol, drugs en gehoorschade, relaties & seksualiteit, fysieke veiligheid en mediawijsheid. De Sportacademie van het Koning Willem I College mag zich gedurende drie jaar een Gezonde School noemen.

Over Gezonde School

Gezonde School is een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties. Wilt u meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op http://www.gezondeschool.nl/.

Gamification conferentie 2017

Op zaterdag 25 maart a.s. organiseert het Koning Willem I College in samenwerking met Mission Start de Gamification Conferentie 2017. Leerkrachten, docenten en studenten van lerarenopleidingen komen samen om keynotes en workshops te volgen op het gebied van games, design en technology.

Spelend leren in het onderwijs is niet nieuw, maar heeft in de afgelopen jaren wel een flinke impuls gekregen door nieuwe technologische mogelijkheden en de behoefte van veel scholen om het leren aantrekkelijker te maken voor studenten. Met gamification in het onderwijs worden spelconcepten bedoeld, die studenten motiveren om in een vakgebied kennis en vaardigheden te oefenen. De community of practice, Mission Start, stelt onderwijscollega's in staat om goede voorbeelden te delen en geeft tips in de vorm van wekelijkse blogs om zelf spelconcepten te ontwerpen. In deze community participeren ongeveer 1.000 collega's uit alle sectoren van het onderwijs.

Conferentie

Na een succesvolle eerste editie in Groningen (vorig jaar april) heeft Mission Start het Koning Willem I College bereid gevonden om de volgende conferentie te organiseren. Met keynotes over Minecraft in de klas en inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek wordt er een toegankelijke, maar ook stevige basis gelegd om diverse workshops te volgen. Aan de conferentie werken verschillende studenten van het Koning Willem I College mee. Zo hebben mbo niveau 4 studenten van het Techniek Atelier een obstakel ontworpen, dat ze tijdens de lunch gebruiken voor een korte drone race demo op het schoolplein. De conferentie is inmiddels uitverkocht.

Gamification in de klas

Organisator van de conferentie is trainer/ontwikkelaar Sem van Geffen van het Koning Willem I College, die in 2014 de community van Mission Start heeft opgericht. Vanuit School voor de Toekomst spreekt, traint, onderzoekt en ontwikkelt Sem op het gebied van gamification. Van Geffen is auteur van de studieboeken Gamification in de klas (2014) en Gids voor Gamification (2016).

Pers­uitnodiging: Sport­academie Gezonde School

Op maandag 20 maart 2017 om 14.45 uur ontvangt Cor van Gerven (lid College van Bestuur Koning Willem I College) het vignet Gezonde School voor de afdeling Sportacademie van het Koning Willem I College. Het vignet is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun studenten.

Op dit moment is het themacertificaat bewegen en sport behaald. Het Koning Willem I College heeft aandacht voor alle themacertificaten, zoals voeding, welbevinden, roken, relaties & seksualiteit en mediawijsheid. De afdeling Sportacademie van het Koning Willem I College mag zich gedurende drie jaar een Gezonde School noemen.

Praktische informatie

U bent van harte uitgenodigd om de overhandiging bij te wonen.
Datum: maandag 20 maart 2017
Tijd: 14.45 uur
Locatie: Sportacademie, Marathonloop 11, 5235 AA ’s-Hertogenbosch

Over Gezonde School

Studenten KW1C in finale mbo-vak­wedstrijden

Van 16 tot en met 18 maart organiseert WorldSkills Netherlands ‘Skills Heroes The Finals’: de nationale finales mbo-vakwedstrijden. Negen studenten van het Koning Willem I College hebben zich geplaatst voor deze finale in de RAI Amsterdam en strijden om de titel beste vakman, vakvrouw of vakteam.

Ruim 300 mbo-talenten uit heel Nederland gaan de competitie met elkaar aan in 50 wedstrijdrichtingen. Anouk Buijs (Tandartsassistent) is een van de finalisten en doet voor de eerste keer mee aan de vakwedstrijden. “Ik heb er erg veel zin in en ben benieuwd naar de ervaring.”

Studenten Koning Willem I College
De volgende studenten van het Koning Willem I College doen mee aan de finale in hun vakgebied:
Alycia Koops uit Nieuwendijk, Tandartsassistente
Anouk Buijs uit Bergharen, Tandartsassistente
Yorick van den Brand uit ’s-Hertogenbosch, Autotechnicus
Teun van Berlo uit Veghel, Stukadoor
Stef van der Heijden uit Geffen, Stukadoor
Stan Vissers uit Sint Michielsgestel, Stukadoor
Niek Deckers uit ’s-Hertogenbosch, Gastheer-gastvrouw
Maarten Bekkers uit Son en Breugel, Fietstechnicus
Davy Peters uit Veghel, Fietstechnicus

Trots
Medewerkers en studenten van het Koning Willem I College zijn bijzonder trots dat deze negen studenten het college vertegenwoordigen op het nationaal kampioenschap voor beroepen. Supporters zijn welkom en kunnen het event gratis bezoeken. De winnaars maken bovendien kans om zich te selecteren voor het WK voor beroepen dat in oktober in Abu Dhabi gehouden wordt. Meer informatie: http://www.skillsnetherlands.nl/

Studenten Orlando op werkbezoek KW1C

Van 13 tot en met 17 maart brengen 18 studenten van het Valencia College uit Orlando een studiebezoek aan het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. De studenten volgen niet alleen verschillende lessen binnen het college, maar maken ook uitgebreid kennis met de Nederlandse cultuur.

Bjoern Hofmans, werkzaam als leraar bij de Academie voor Media, Art & Performance, is vanaf het eerste uur betrokken bij de uitwisseling. "Het uitwisselingsprogramma is onderdeel van het Excellentieprogramma van Koning Willem I College. De Amerikaanse studenten volgen in Florida een algemene vooropleiding. Door het gezamenlijk ondernemen van activiteiten met onze studenten bieden we de mogelijkheid dat zij ‘global citizens’ worden en leren ze breder te denken over de wereld."

Programma
Op het programma staat onder andere een ‘meet and greet’ met Jeanette Noordijk (voorzitter College van Bestuur), het ontdekken van de steden ’s-Hertogenbosch en Amsterdam, een bezoek aan kamp Vught en een theaterworkshop. Daarnaast volgen de studenten lessen binnen verschillende opleidingen van het Koning Willem I College, zoals International Business Studies, Verpleging & Verzorging en Toerisme & Recreatie.

Mooie opbrengst
"De studenten van de Academie voor Media, Art & Performance zijn nauw betrokken bij het programma", vertelt Hofmans enthousiast. "Zo lopen studenten fotografie en film mee om de uitwisseling vast te leggen. Bovendien werken de studenten samen aan een aantal projecten zoals een documentaire en een magazine. Deze producten worden bij iedere uitwisseling verder doorontwikkeld. Naast bouwen aan een product, ontstaan er ook vriendschappen. Mooi om te zien dat de studenten ook na die week nog intensief contact met elkaar hebben."