Pers­berichten mei 2017

Bijzondere winnaars van de KW1C Awards 2017

31 mei

Woensdag 31 mei zijn de jaarlijkse Koning Willem I College Awards weer uitgereikt;  één voor Vakmanschap, één voor Innovatie, één voor bijdrage aan de Community en een Award voor een Bijzonder verhaal. De Student van het Jaar 2017 werd Laura van Bakel van de opleiding Medewerker styling/Fashion & Design! Zij zal in het najaar het Koning Willem I College vertegenwoordigen bij de verkiezingen tot landelijk ambassadeur mbo 2017 van de Mbo-Raad.

Laura van Bakel won ook Award voor Innovatie! De Award voor bijdrage aan de Community ging naar Wilmer van Houweling van de opleiding Vestigingsmanager groothandel. Leroy van der Steenhoven, die de opleiding Netwerkbeheerder volgt, won de Award voor Vakmanschap. De Award voor een Bijzonder verhaal ging naar Stefan de Vaan van de opleiding Financiële

beroepen/Assistent- accountant.

Net zoals de voorgaande jaren werden alle genomineerden weer in het zonnetje gezet en was het weer een leuke avond voor alle aanwezigen. De genomineerden werden voorgesteld aan de hand van korte filmpjes, voornamelijk opgenomen op de locatie van hun eindstage. Presentator Valerio praatte het geheel aan elkaar, dans, zang en de filmpjes wisselden elkaar af.

Hieronder alle prijswinnaars op een rijtje:

De Award voor Innovatie
1e plaats: Laura van Bakel
2e plaats: Leroy van der Steenhoven
3e plaats: Didier Heemskerk

De Award voor bijdrage aan de Community
1e plaats: Wilmer van Houweling
2e plaats: Maartje Hölscher
3e plaats: Quincy Vogelsangs

De Award voor Vakmanschap
1e plaats: Leroy van der Steenhoven
2e plaats: Willemijn Lighthart
3e plaats: Laura van Bakel

De Award voor een bijzonder verhaal is gewonnen door Stefan de Vaan.

KW1C uitgeroepen tot meest ideale leeromgeving

15 mei

Het Koning Willem I College is door stichting de Nieuwe Draai uitgeroepen tot meest ideale mbo-leeromgeving van Nederland. De stichting zet zich in voor leefbare, energieopwekkende gebouwen en omgevingen waar mensen het beste uit zichzelf kunnen halen. “Een fantastische plek om je te ontwikkelen”, aldus het expertpanel van de Nieuwe Draai.

De jury van de Nieuwe Draai selecteerde uit acht genomineerden een top 4 van mbo-gebouwen op basis van hun score op de categorieën gezond, sociaal, energiek, circulair en slim. Het publiek kon vervolgens hun stem uitbrengen op Nordwin College (Sneek), AOC Oost (Twello), Deltion College (Zwolle) en het Koning Willem I College (Den Bosch). Na een tweede juryberaad kwam het Koning Willem I College uit de bus als winnaar.

Cultuur en geschiedenis bewaard gebleven
Het Koning Willem I College bevindt zich in een oude kazerne aan de rand van Den Bosch. Het gebouw is eind jaren ’90 opgeknapt – dat is bijzonder, volgens het expertpanel: “Want in die jaren was de trend: bulldozer erover en nieuwbouw neerzetten. Nu is een stuk cultuur en geschiedenis van de stad in stand gehouden.” Doordat er in die tijd minder aandacht was voor
duurzaamheid, scoort het gebouw op dat vlak minder hoog. Maar het feit dat er is hergebruikt in plaats van gesloopt, past juist wel in de huidige trend van de circulaire economie.

Zelf energie opwekken
Daarnaast heeft het Koning Willem I College de ambitie om energieopwekkend te worden. Rob de Vrind, duurzaamheidscoördinator bij het KW1C vertelt: “Al grote delen van de school worden met LED verlicht en de school is bezig op zoveel mogelijk plekken CO2-gestuurde ventilatie toe te passen. Dit om frisse lucht in de lokalen te garanderen. Dat verhoogt de prestatie van de studenten.Ook hebben we een energiedak en liggen er cradle to cradle tapijten die ook nog eens de lucht zuiveren.” Naast de hoofdlocatie op de Vlijmenseweg liggen er ook plannen om de locatie Onderwijsboulevard 3 uit te breiden met een energieneutraal gebouw en de bestaande gebouwen op dezelfde uitgangspunten als de Vlijmenseweg op een hoger niveau te brengen door o.a. glazen overkappingen.

Sfeervol en inspirerend
Door zijn opzet heeft de school iets weg van een campus. De omgeving wordt als sfeervol en inspirerend ervaren. Bedekte kleuren zorgen voor een rustige uitstraling. Tijdens het bezoek was de jury ook zeer gecharmeerd van het theater, School voor de Toekomst en de horeca-afdeling. Deze laatste is een van de duurzaamste horeca-afdelingen in Nederland, waarbij horeca-studenten de lunch voor docenten en studenten verzorgen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rob de Vrind,
duurzaamheidscoördinator Koning Willem I College, 06 - 83 79 96 96,
r.devrind@kw1c.nl

Uitreiking Koning Willem I College Awards

Het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch reikt dit jaar weer vier Koning Willem I College Awards uit aan de studenten die er het meest uitspringen: één voor Vakmanschap, één voor Innovatie, één voor bijdrage aan de Community en één voor een Bijzonder verhaal. Want alle talenten tellen! Op woensdagavond 31 mei worden alle 16 genomineerden in het zonnetje gezet en wordt bekendgemaakt wie de Awards gewonnen hebben. Ook wordt één winnaar de Student van het Jaar 2017!

De feestelijke bijeenkomst op woensdag 31 mei vindt plaats in de Koningszaal van de school. Het staat geheel in het teken van de genomineerde studenten, zij vormen het middelpunt. Presentator Valerio zal de avond aan elkaar praten. Het programma is natuurlijk helemaal afgestemd op de jongeren en hun gasten.

Kandidaten en jury
Elke afdeling van het Koning Willem I College heeft een student genomineerd, wat resulteerde in 16 kandidaten: winnaars van hun eigen afdeling! Elk van deze kandidaten kreeg van zijn of haar afdeling een nominatierapport mee. In dit rapport is uitvoerig beschreven waarom juist hij of zij is genomineerd. Een deskundige jury, bestaande uit vooraanstaande vertegenwoordigers van bedrijfsleven, onderwijs en overheid, maakte vervolgens een keuze. Ook vorige Studenten van het Jaar zitten in de jury..

Trots!
Door het uitreiken van de Koning Willem I College Awards laat het college zien dat het trots is op zijn studenten en de student trots is op zijn beroepskeuze. In het totale project staat voorop: alle talenten tellen. Het Koning Willem I College staat voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. De student die de school met een diploma verlaat is uitstekend voorbereid op een vervolgopleiding of op (her-)intreding op de arbeidsmarkt.

Persuitnodiging: ICE = HOT

Op woensdag 31 mei om 15.00 uur start het Koning Willem I College de allereerste ICE=HOT Challenge in de Workplaza van School voor de Toekomst. Tijdens deze interdisciplinaire hackaton gaan vijf teams aan de slag met de vraag: hoe kunnen we binnen het Koning Willem I College muziek een grotere rol laten spelen?

Bij ICE = HOT leren studenten op een vernieuwende en snelle manier vaardigheden, die ze nodig hebben om een innovatief idee te bedenken, uit te werken en te pitchen. Binnen drie uur doorlopen studenten onder leiding van een coach, een proces en zetten ze een concrete vraag om in een superpitch. Jeanette Noordijk, voorzitter College van Bestuur, beloont het creatieve denkproces en uitkomst met een prijs. Zo is er een prijs voor het ‘Best Uitgewerkte Idee’, voor het ‘Origineelste Idee’ en voor de ‘Beste Samenwerking/meest FUN’.

Muziek werkt
Diverse onderzoeken en publicaties hebben aangetoond dat muzikale vorming een positieve bijdrage levert aan ontwikkeling van intelligentie en empathisch vermogen. Samen muziek maken is sociaal en bevordert een positief klimaat op school. Aandacht voor eigen muziekstijlen en een mogelijkheid bieden om gehoord te worden, leveren eveneens een bijdrage.

Talentontwikkeling
Ook vindt het KWIC talentontwikkeling belangrijk. Organisator Sabine Schouten: "Veel leerlingen van diverse opleidingen hebben muzikale talenten en kwaliteiten. Het is belangrijk om dit te tonen, te delen en anderen te inspireren. Studenten mogen laten zien dat ze affiniteit hebben met muziek. Ook studenten die niets met muziek doen, kunnen op deze manier in aanraking komen met en geïnspireerd raken door muziek."

Community Challenge door studenten KW1C

Het Koning Willem I College organiseert van 6 t/m 9 juni de Community Challenge:
182 studenten tonen hun talenten door mee te helpen bij maatschappelijke projecten in de omgeving van ’s-Hertogenbosch én in Bosnië.
In en om ’s-Hertogenbosch gaan de studenten allerhande klussen uitvoeren: drie geweldige dagen organiseren voor de cliënten van Cello, het decor (helpen) bouwen van eindmusicals op lagere scholen, opruimen, verzorgen, en ondersteuning geven in zorgcentra, opknappen, schilderen, repareren bij verschillende organisaties en nog veel meer. Ook gaan 28 studenten, 2 conciërges en 3 docenten in Bosnië meewerken aan het opknappen van een grote school.

Talenten
Het Koning Willem I College heeft zo’n 200 opleidingen en leidt studenten op van meubelmaker tot kapper, van activiteitenbegeleider tot bouwkundige, van cameraman tot sociaal werker. De maatschappij kan al deze talenten goed gebruiken.