Persberichten mei 2018

39 studenten KW1C zetten zich in bij Tour du ALS

31 mei

Op donderdag 31 mei vindt de Tour du ALS plaats. 444 deelnemers gaan fietsend, klimmend of lopend de Mont Ventoux omhoog om geld in te zamelen voor de strijd tegen de dodelijke ziekte ALS. 39 studenten van de Academie Orde & Veiligheid van het Koning Willem I College ondersteunen de organisatie van dit bijzondere evenement. Niet alleen een bijzondere ervaring voor de studenten, maar ook leerzaam en uniek.

Tour du ALS is één van de grootste inzamelingsacties voor de ziekte ALS. Onder het motto ‘Samen trappen we ALS de wereld uit’ beklimmen honderden fietsers, hardlopers en wandelaars jaarlijks de Mont Ventoux. De beklimming is voor deelnemers, familie en vrienden een enorme uitdaging. Zowel emotioneel als fysiek.

Betrokken
“We zijn een community college en dragen daarom graag een steentje bij aan dit evenement, voor leerlingen is dit een zeer bijzondere ervaring. Ze leren om iets over te hebben voor een ander en wat voor effect ALS heeft voor de patiënt en zijn of haar omgeving”, vertelt Anouk van Butselaar van de Academie Orde & Veiligheid. “Onze studenten zorgen er, samen met andere vrijwilligers voor, dat de deelnemers en patiënten de Mont Ventoux kunnen beklimmen. We zijn nauw betrokken bij de voorbereidingen. Zo bouwen we het basecamp op waar de deelnemers elkaar ontmoeten en hun startbewijs ophalen. Ook regelen de studenten de opbouw van de start en finish bovenop de berg. Op de dag zelf bemensen ze de ehbo-posten en zorgen ze ervoor dat alles zo veilig mogelijk verloopt.” De studenten zijn ook verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid.

Onderzoek naar ALS
Dit jaar zamelen de studenten ook geld in voor Stichting ALS. Inmiddels hebben de studenten ruim €3.600,- opgehaald en de teller loopt nog steeds.
In de afgelopen jaren werd al bijna € 5 miljoen opgehaald voor onderzoek naar de oorzaak van ALS. Er is momenteel nog geen behandeling beschikbaar, waardoor de gemiddelde levensverwachting na diagnose slechts drie jaar is.
Meer informatie over het programma en de deelnemers staat op : https://tourduals.nl/

Tentoonstelling: In the pocket

25 mei

Vrijdag 25 mei vindt de feestelijke finale plaats van het Kunstructeur-makersfestival ‘In the pocket 2018’. Geïnspireerd door interactieve museumbezoeken, lessen van kunstenaars op school, werkplaats- en atelierbezoeken hebben leerlingen en studenten gewerkt aan de opdracht: maak een ‘In the pocket’ (oftewel een broekzak idee ). Van 15.00 tot 17.00 uur zijn alle ontwerpen te zien tijdens een speciale tentoonstelling op het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Het educatieproject Kunstructeur is een combinatie van Kunst en Techniek in de uitvoering van een ‘makersfestival’. Elk jaar heeft dit educatieproject een uitdagend en actueel thema met verschillende invalshoeken. Leraren en leerlingen gaan op een creatieve manier onderzoekend en ontwerpend leren.

Doorlopende leerlijnen
Tijdens deze editie werken scholen en andere partners samen in een doorlopende leerlijn voor po-vmbo-mbo en een interdisciplinaire mbo leerlijn. Dat betekent dat de deelnemende leerlingen uit het basisonderwijs en de onderbouw vmbo geholpen worden door studenten van het Koning Willem I College. De mbo-studenten helpen met de techniek, de organisatie, de begeleiding en maken zelfs een film en een voorstelling.

Samenwerkende partners
De scholen en partners die meedoen zijn:
SBO Het Zilverlicht, Kindcentrum ’t Schrijverke, de Fonkelsteen, kbs de Bolster, sg de Overlaat, Jeroen Bosch College, d'Oultremontcollege, Koning Willem I College, TechXperience, Toptechniek in bedrijf Noordoost-Brabant, SPARK Campus, Studio Antigif en Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch.

14.45 uur: ontvangst kinderen, ouders, leerkrachten en andere genodigden.
15.00 uur: opening tentoonstelling door mevr. J. Noordijk, voorzitter college van bestuur van het Koning Willem I College.
15.15 uur: vragenronde naar de verhalen achter de werkjes door verslaggever Theo Verbruggen.
16.00 uur: theatervoorstelling 'King Henry IV' in de theater Koningszaal.
Deze voorstelling is door studenten van het Koning Willem I College speciaal voor deze gelegenheid gemaakt met een 'In the pocket'-thema.

Locatie
De finale vindt plaats bij het Koning Willem I College, locatie School voor de Toekomst, Vlijmenseweg 2 (hoofdingang aan de Henri Dunantstraat)
5201 AC 's-Hertogenbosch.