Persberichten november 2021

Nieuwbouw Koning Willem I College wint Nationale Houtbouwprijs 2021

26 nov

Een gedurfd ontwerp tegen scherpe kosten én een gebouw dat inspirerend en leerzaam is voor de mensen die er gebruik van maken. Een deskundige jury koos woensdag 24 november “de enorme houten spanten die het nieuwe visitekaartje zijn geworden van het Koning Willem I College” als winnaar in de categorie Zakelijke bouw van de Nationale Houtbouwprijs 2021.

Zichtbare houten constructie

Het nieuwe gebouw aan de Onderwijsboulevard in ’s-Hertogenbosch is niet te missen als je er langs komt. De enorme houten constructie is van buiten goed zichtbaar door de glazen gevel en dat maakt meteen indruk. En hoewel het gebouw binnen aan te passen is aan toekomstige wensen voor het onderwijs, zal het hout altijd zichtbaar zijn. Dat dit gebouw bijzonder is, is nu ook erkend door een jury van deskundigen uit verschillende disciplines in de bouw. Zij noemden Nieuwe Architecten uit Utrecht, die het gebouw ontwierpen “architecten met visie en lef”.

Vernieuwing en verduurzaming

Roderik van der Meulen, medeoprichter van Nieuwe Architecten: “Het Koning Willem I College vroeg ons een gebouw te maken als voorbeeld voor studenten. Met dit gebouw laten wij zien wat er met houtbouw mogelijk is voor de vernieuwing en verduurzaming van het onderwijs in Nederland. En we zetten zichtbare stappen in de duurzaamheidsambities van de stad ’s-Hertogenbosch.

Kersje op de taart

Jos van Kessel, voorzitter college van bestuur van het Koning Willem I College: “Wij waren al erg trots op onze nieuwbouw en dat ook een deskundige jury nu erkent hoe bijzonder het is, is het kersje op de taart. Het gebouw is duurzaam gebouwd en energieneutraal, wat helemaal past bij de doelstellingen van het Koning Willem I College om CO2-uitstoot verder te reduceren. Maar bovenal is het een prettig gebouw, waar onze studenten graag zijn en leren. Van elkaar, van de docenten en van het gebouw zelf, waar alle technische installaties zichtbaar zijn gemaakt.”

Open Dag 26 & 27 nov Koning Willem I College gaat niet door!

24 nov

Het toenemend aantal besmettingen, de oproep van het Outbreakmanagementteam (OMT) voor strengere maatregelen, zorgen vanuit de organisatie en het kabinet dat vrijdag weer een persconferentie geeft. Het zijn de redenen waarom het Koning Willem I College heeft besloten om de open dagen van 26 en 27 november te cancelen.

“Sinds de aangescherpte maatregelen hebben we de organisatie van onze open dagen steeds aangepast,” vertelt Jos van Kessel, voorzitter van het College van Bestuur. Omdat de Open Dag als onderwijs wordt bestempeld, mochten ze vanuit het kabinet doorgaan, al is het met de nodige versobering. “We hebben bijvoorbeeld gezorgd dat aankomende studenten nog maar met 1 begeleider konden komen, zich vooraf moesten aanmelden en we hebben extra ruimtes geregeld, zodat het aantal bezoekers zich gemakkelijker kon spreiden”. Het is maar een greep uit het totaal van de aanpassingen.

Kennismaking voor toekomstige studenten

“Tegelijkertijd zagen we gebeuren dat het primair en voortgezet onderwijs al geen ouders meer toelaat in de scholen, tenzij strikt noodzakelijk. De snelle ontwikkelingen op dit vlak, een extra persconferentie én de zorgen vanuit de collega’s gaven voldoende reden om de knoop door te hakken. Hoe moeilijk we dat ook vinden,” licht Van Kessel toe.

“We gunnen onze toekomstige studenten zo graag een ‘gewone’ kennismaking met ons college en passen ons steeds op de nieuwste maatregelen aan. Maar daardoor konden we op deze korte termijn ook geen goede alternatieven meer organiseren. Gelukkig hebben behoorlijk wat toekomstige studenten al kennis kunnen maken met ons college tijdens de succesvolle Open Avond van 6 oktober”.

Iedereen welkom op de Open Avond van 26 januari

Wendbaar als de organisatie is, wordt de focus ook direct gelegd op de volgende Open Avond. Die staat gepland voor 26 januari 2022. Voor de Open Avond bereidt het Koning Willem I College  verschillende varianten voor. “We hopen dan natuurlijk op een gewone Open Avond. Maar we bereiden ons ook voor op alternatieven. Zoals het eerder beproefde concept van ‘Bezoek en Ontdek’, waarin kleine groepjes ons college kunnen ontdekken,” legt van Kessel trots uit.  “Zo kunnen we onze studenten in januari weer laten zien wat ons mooie college te bieden heeft!”

Nieuwe samenwerking Boschlogie

3 nov

De cursus Boschlogie is al ruim dertig jaar een begrip voor wie meer wil weten over de cultuurhistorie van ’s-Hertogenbosch. De Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch, het Koning Willem I College en Erfgoed ’s-Hertogenbosch zijn de drijvende krachten achter deze populaire, door vrijwilligers gerunde opleiding. Zij verwelkomen Huis73 als vierde partner en tekenen daartoe vandaag een samenwerkingsovereenkomst.

Boschlogie is sinds 1990 dé cursus over de cultuurhistorie van ’s-Hertogenbosch met inmiddels al meer dan 3.000 geslaagde ‘Boschlogen’ en een flinke wachtlijst. Boschlogie maakt de cursisten wegwijs in de cultuurgeschiedenis en ontwikkeling van ’s-Hertogenbosch en omgeving. De lesstof vormt ook de basis voor vrijwilligerswerk, als stadsgids of schipper-gids, onderzoeker of rondleider. Na de basiscursus Boschlogie volgt voor verdere verdieping Boschlogie II en voor de echte liefhebber de losse thema-modules van Boschlogie III. Direct contact met betrokken docenten én met het erfgoed in de stad zijn een belangrijk aspect van de cursus. Diverse andere Nederlandse gemeenten hebben na 1990 het Boschlogie-model overgenomen.

Het Koning Willem I College, de Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch en de gemeentelijke afdeling Erfgoed zijn de drijvende krachten achter de opleiding, die niet kan bestaan zonder vrijwilligers. Dat geldt voor alle docenten, maar ook voor de organiserende werkgroep. De werkgroep zorgt voor de uitvoering van de cursussen en onderhoudt het contact met docenten en cursisten, ondersteund door de cursusadministratie. Deze faciliterende rol lag tot nog toe bij het Koning Willem I College, Kring Vrienden en afdeling Erfgoed leveren vooral kennis en kunde.

Huis73 is als vierde partner bereid en in staat gevonden om de cursusadministratie over te nemen. Boschlogie sluit aan bij hun rol als cultuur-educatief platform voor kennis en talentontwikkeling, met extra aandacht voor de geschiedenis van de stad. Alle partners zijn blij dat de continuïteit van Boschlogie op deze manier gewaarborgd kan worden en verheugen zich op de nieuwe samenwerking. Na anderhalf jaar corona-pauze kan Boschlogie weer met volle kracht vooruit.