Persberichten oktober 2017

Student Robin Smets naar Worldskills in Abu Dhabi

6 okt

Robin Smets uit Maasbree vertegenwoordigt ons land tijdens 44ste WorldSkills: het 'WK voor beroepen' dat van 14 t/m 19 oktober plaatsvindt in Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten. Robin maakt deel uit van Team Nederland: 28 talentvolle jongeren, allen nationaal kampioen in hun vak.

Robin volgt de bbl-opleiding Monteur Koudetechniek op het Koning Willem I College en werkt bij Engie Refrigeration in Panningen. De afgelopen maanden werden Worldskills kandidaten geselecteerd tijdens voorrondes, kwalificatiewedstrijden en nationale finalewedstrijden van de mbo-vakwedstrijden Skills Heroes. Tijdens Klimaatvak 2017 behaalde Robin de eerste plaats. Hij mag zich daarom de beste koelmonteur van Nederland noemen. “Mede dankzij mijn uitgebreide kennis van elektro, hoop ik een goede zet te maken. Ik ga mijn uiterste best doen”, aldus Robin.

Team  Nederland
In Abu Dhabi strijden 1.300 deelnemers uit 77 landen in 51 beroepen voor een plek op het erepodium. Nederland doet mee in 25 vakrichtingen, waaronder koude- en luchtbehandelingstechniek. Experts, afkomstig uit het bedrijfsleven en van scholen, trainen en begeleiden de deelnemers.

Grootste beroepenevent ter wereld

In het Abu Dhabi National Exhibition Centre worden door de organisatie 160.000 bezoekers verwacht tijdens de vier wedstrijddagen. Op het evenement, waar ook een conferentieprogramma plaatsvindt, komen veel internationale prominenten uit de politiek, het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs, onder wie een delegatie van vertegenwoordigers van mbo-scholen, brancheorganisaties en het ministerie van OCW uit ons land. Dat maakt WorldSkills tot het grootste beroepenevent ter wereld.

Over WorldSkills Netherlands
Nederland kan niet zonder goede vakmensen. Daarom promoot WorldSkills Netherlands het belang van vakmanschap en beroepsonderwijs bij jongeren. Dat doet zij door het ontwikkelen en organiseren van diverse evenementen en vakwedstrijden. WorldSkills Netherlands wordt ondersteund door de ministeries van OCW en EZ en vele partners uit het beroepsonderwijs en bedrijfsleven.

Een overzicht van alle deelnemers en beroepen is te vinden op www.teamnederland.com.

Studenten meubeldesign exposeren op DDW

12 okt

Studenten van de opleiding Creatief Vakman / Ontwerpend Meubelmaker van het Koning Willem I College presenteren ook dit jaar hun meubelontwerpen op de Dutch Design Week 2017.

Van 21 t/m 29 oktober zijn ze te bewonderen bij Yksi Expo in Eindhoven. Een selecte groep experts koos de geëxposeerde producten uit: ontwerper Jeroen Wand, ontwerper/docent Raymond Hilhorst en docent Maikel van den Berg. De geselecteerde producten voor de Dutch Design Week 2017 zijn ontworpen en gerealiseerd door de volgende studenten:

·Marijn dos Reis met ‘Lightcube’
·Wout Peters met ‘Merger’
·Willemijn Ligthart met ‘Oak display’
·Boudewijn de Jongh met ‘Triangle chair’
·Boy van Grinsven met ‘Spinnaker chair’
·Niels Geertman met ‘Nodding chair’
Creatieve, ambachtelijke vakopleiding
De opleiding Creatief Vakman / Ontwerpend Meubelmaker is opgebouwd rondom projectonderwijs, waarbij de studenten leren om meubels te ontwerpen en ze te realiseren op een duurzame manier. Dit gebeurt door aandachtig ontwerpen, onderzoeken en verfijnen, werken met lokale materialen en met respect voor de omgeving. Kortom: een creatieve, ambachtelijke vakopleiding.

Over het Koning Willem I College
Het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch is een Regionaal Onderwijs Centrum voor mbo, vavo en educatie. Een vooruitstrevende mbo school met talloze opleidingen. Op de opleiding Creatief Vakman/Ontwerpend Meubelmaker wordt ontwerpen en realiseren gedoceerd door docenten en mensen uit de praktijk.

We hopen u te zien, tussen 21 t/m 29 oktober, op de Dutch Design Week 2017 bij Yksi Expo op de Torenallee 22-04 5617 BD Eindhoven.