Persberichten oktober 2019

Voorzitter Yolande Ulenaers neemt afscheid van KW1C

11 okt

Voorzitter College van Bestuur Yolande Ulenaers en de Raad van Toezicht van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch hebben in goed overleg besloten afscheid van elkaar te nemen. De reden hiervoor is een verschil van inzicht over hoe de nieuwe koers voor de toekomst van het Koning Willem I College in praktijk moet worden gebracht. Yolande Ulenaers legt op 15 december haar functie neer en draagt haar taken over. De Raad van Toezicht voegt binnenkort één van zijn leden als bestuurder toe aan het College van Bestuur totdat er een nieuwe voorzitter aantreedt, mede om de voortgang van de nieuwe koers te borgen. De Raad van Toezicht is Yolande erkentelijk voor haar inzet en wenst haar alle goeds voor de toekomst.

Yolande Ulenaers trad op 1 december 2018 aan als voorzitter College van Bestuur. Mede op verzoek van de Raad van Toezicht heeft zij zich geconcentreerd op een nieuwe koers voor het Koning Willem I College. De hoofdlijnen van die koers zijn in het voorjaar goedgekeurd door de Raad van Toezicht en vervolgens gedeeld met de hele organisatie. Vervolgens is Yolande Ulenaers gestart met het uitwerken van die koers. Na de zomervakantie is duidelijk geworden dat er een verschil van inzicht is over de manier waarop de koers in de praktijk moet worden gerealiseerd.

Dat leidde bij Yolande Ulenaers tot de vraag of zij in deze fase de juiste bestuurder is voor het Koning Willem I College. Zij is daarover het gesprek aangegaan met de Raad van Toezicht. In goed overleg met de Raad van Toezicht is besloten dat zij haar functie neerlegt. Yolande Ulenaers: "Ik kijk terug op veel mooie en inspirerende contacten met collega's die willen meebouwen aan een sterk en toekomstbestendig Koning Willem I College. Verder ben ik de vele externe relaties die de organisatie een warm hart toedragen erkentelijk voor de goede samenwerking. Het Koning Willem I College is een mooie organisatie die ik zal blijven volgen." In de komende weken zal Yolande Ulenaers zorg dragen voor een goede overdracht van haar werkzaamheden. Daarna blijft ze beschikbaar als adviseur.

Studenten exposeren op Dutch Design Week

11 okt

Studenten van de opleidingen Meubeldesign, Human Technology, Media Art & Performance van het Koning Willem I College presenteren hun ontwerpen en fotografische beelden rondom het thema ‘Social Design’ op de Dutch Designweek 2019 van 19 tot en met 27 oktober in Eindhoven.

Op deze opleidingen, opgebouwd rondom projectonderwijs, leren studenten om oplossingsgericht te werken. Door middel van bewezen, hedendaagse maar ook vooruitstrevende technieken ontwierpen zij fotografische en gebruiksproducten.

De geëxposeerde producten zijn uitgekozen door een selecte groep experts: ontwerper Jeroen Wand, ontwerper en docent Raymond Hilhorst, docent Maikel van den Berg en docent Tara Dielissen, docent Christine Jetten, fotograaf en docent Gemma van Linden.

De geselecteerde producten voor de Dutch Design Week zijn:

• 'Water' van Yan Wang
  • 'Philo' van Timon Paas
  • 'Extended' van Ralf Gloudemans
  • 'Power Tower' van Daan van Hoven
  • 'Rainfall' van Hanna Savenije
  • 'Cartoon Chair' Thijs Vriezekolk
  • 'Duurzaam Water' van Yaiza Spijkers
  • 'Bloot' van Winnie Berends
  • 'Grens' van Iris Luyt
  • 'Nieuwe registers' van Cecile Bok
  • 'Nieuwe registers' van Eva Kolkman
  • 'Nieuwe registers' van Davey Anthony
  • 'Nieuwe registers' van Alisia Looijmans
  • 'Duurzaam water' van Diede Boeren
We hopen u te zien tussen 19 en 27 oktober op de Dutch Design Week 2019 bij Yksi Expo op de Torenallee 22-04 in Eindhoven.

Voorstelling Het uur U

30 okt

Studenten van de theateropleiding van het Koning Willem I College spelen samen met de bewoners van de St Annaplaats, de locatie van de voorstellingen, in 'Het uur U'. De films die vertoond worden zijn gemaakt door filmstudenten van de afdeling Media, Art & Performance. De première vindt plaats op woensdag 30 oktober 2019 om 20.30 uur.

Een beeldend concert dat uitmondt in theater. Zo laat ‘Het uur U’, een community art voorstelling naar het klassieke gedicht van Martinus Nijhoff uit 1942 zich het beste omschrijven.

In Het uur U is de toeschouwer als een vlieg op de muur. Zo kruip je binnen in de levens van de bewoners. Ze leiden hun leven geïsoleerd. We zien de dagelijkse beslommeringen en rituelen. Wat beweegt ze en wat houdt ze binnen? Allen hebben ieder op hun manier de wereld buitengesloten. Maar wat gebeurt er als die wereld te dichtbij komt.

‘Daar staat de mens in zijn kamer. Zit de mens naast een ander mens op een bed. Daar viert de mens zijn verjaardag. De mens verlangt. De mens zingt.’

Initiatiefnemers
De initiatiefnemers van deze productie zijn de bewoners van de St Annaplaats, die zich hebben verenigd onder de naam ‘De achterdeur van Jeroen Bosch’. Om deze productie tot stand te laten komen is er een samenwerking aangegaan met het Koning Willem I College, de Verkadefabriek, boekhandel Adriaan Heinen en gemeente ’s-Hertogenbosch.

Atelier van Jeroen Bosch
De voorstelling vindt plaats in de smalle St Annaplaats, gelegen aan de achterkant van ‘de kleine Winst’, het vroegere atelier van Jeroen Bosch. Een locatie die tot de verbeelding spreekt, midden in het centrum van ‘s-Hertogenbosch. De productie en regie zijn in handen de regisseurs Raoul op ’t Hoog en Jorg van de Kieboom. Tiny van de Boomen is een van de bewoners, maar ook de componist van de muziek en de dirigent van het koor.

Kaartverkoop
De première van ‘Het uur U’ vindt plaats op 30 oktober 2019 om 20.30 uur. Hierna volgen nog voorstellingen op 31 oktober, 1, 2, 6, 7, 8, 9 en 10 november. Kaarten zijn te koop via de Verkadefabriek.
Op 1 en 6 november voorafgaand aan de theaterproductie, verzorgt de Nijhof-kenner drs. A.M. Bastings bij boekhandel Adriaan Heinen onder de titel “Misleidende eenvoud”, een lezing over de schrijver/dichter Martinus Nijhof en het gedicht. De lezing start om 19.30 uur. Aanmelden voor deze gratis lezing kan via de website van Adriaan Heinen.