Het Koning Willem I College heeft dankzij het practoraat Verbindend leren en werken als eerste mbo in Nederland steun van Instituut Gak toegekend gekregen.
Met deze steun kan het college de komende vier jaar onderzoek doen naar de erkenning van interne scholing bij bedrijven door middel van digitale certificaten die digitaal, betrouwbaar en officieel te controleren zijn.
Veel organisaties leiden hun medewerkers op met trainingen en cursussen. Deze trajecten worden meestal niet officieel erkend, waardoor de waarde voor werknemers buiten het bedrijf beperkt blijft. Koning Willem I College gaat samen met toonaangevende bedrijven uit de regio onderzoeken hoe interne scholing versterkt én officieel erkend kan worden. Dit onderzoek wordt mogelijk gemaakt door Instituut Gak.
Door het gebruik van digitale, verifieerbare erkenningen, ofwel credentials, kunnen werknemers hun vaardigheden beter aantonen op de arbeidsmarkt. Deze erkenningen worden dan microcredentials of edubadges genoemd en worden veilig opgeslagen in een zogenoemde Eduwallet.
Docentonderzoeker Raoul Scheele van het Koning Willem I College gaat het onderzoek de komende jaren uitvoeren: “Met dit project onderzoeken we samen met bedrijven hoe interne trainingen en opleidingen erkend en onderling uitwisselbaar kunnen worden, en hoe dit de arbeidsmarktpositie van de lerende versterkt. Dit is zowel in het voordeel van de werknemer als de werkgever.”
Het bijzondere van dit onderzoek is dat Koning Willem I College samen met bedrijven kijkt naar de inhoud van hun eigen interne scholing. We onderzoeken welke onderdelen zich lenen voor certificering, hoe een gezamenlijke taal kan worden ontwikkeld voor de vaardigheden en hoe scholing met didactische interventies verder verbeterd kan worden. Zo zorgen we voor maatschappelijke waarde, waardoor de werkende een betere positie op de arbeidsmarkt krijgt.
Voor werknemers betekent het digitaal vastliggen van vaardigheden meer grip op hun leerproces en betere kansen op de arbeidsmarkt. Werkgevers profiteren van flexibeler en beter opgeleid personeel. Voor Koning Willem I College en het mbo ligt er een kans om de rol als kennispartner in een leven lang ontwikkelen verder te versterken.
Dit sluit naadloos aan bij de groeiende vraag naar om- en bijscholing. Steeds meer studenten kiezen voor een bbl-route, en bedrijven kunnen niet meer wachten op voldoende gekwalificeerd personeel. Door opleidingen sneller en efficiënter te organiseren en nauwer samen te werken met regionale partners, kan het Koning Willem I College samen met het bedrijfsleven de uitdagingen op de arbeidsmarkt het hoofd bieden.
Het vierjarige project wordt uitgevoerd in samenwerking met de Koningsacademie, het onderdeel binnen het college dat scholing aan werkenden verzorgt. Binnen het eerste jaar worden bestaande interne scholingsactiviteiten bij bedrijven in kaart gebracht en wordt onderzocht welke onderdelen zich lenen voor digitale certificering. In de jaren daarna volgt onder meer de ontwikkeling van een gedeelde ‘skills-taal’ tussen onderwijs en bedrijfsleven en de eerste ontwerpen van digitale credentials.
Gedurende het project organiseert Koning Willem I College symposia en publiceert de opbrengsten in praktijkgerichte en wetenschappelijke tijdschriften, zodat ook andere instellingen en bedrijven binnen en buiten Noordoost-Brabant kunnen leren van de resultaten.