KW1C-studenten ontwerpen onderwijs voor de bouw van de toekomst

Bij SPARK Campus in ’s-Hertogenbosch hebben studenten van Koning Willem I College samen met docenten en onderwijskundigen meegedaan aan een inspirerende hackathon. Zij dachten na over één centrale vraag: hoe ziet leuk en uitdagend onderwijs eruit voor de bouw van de toekomst?

Studenten aan zet

Tijdens de hackathon kregen de studenten een actieve rol. Zij mochten zelf onderwijsprogramma’s bedenken over biobased en circulair bouwen. Dat is bouwen met natuurlijke materialen en met oog voor hergebruik.

De studenten bepaalden zelf:

  • hoe lang een programma duurt,
  • hoe je leert (bijvoorbeeld in de praktijk, in een werkplaats of op excursie),
  • en waar het leren plaatsvindt, binnen of buiten school.

Elke groep werkte een programma uit voor een specifieke doelgroep.

Onderwijs dat past bij verschillende jongeren

De studenten lieten zien dat onderwijs op veel manieren kan. Zo ontwierpen zij:

  • een leerprogramma voor een 14-jarige jongen die graag technisch bezig is en liever leert door te doen dan in de klas zit
  • en een programma voor een meisje van 16 jaar dat later bouwkunde of architectuur wil studeren.

De ideeën sloten goed aan bij wat jongeren leuk vinden en waar zij goed in zijn.

Aansluiting bij BE.HOT

De hackathon past binnen BE.HOT! – Building Eco.Heroes Of Tomorrow, een internationaal project waar KW1C aan meewerkt. In dit project leren jongeren in Nederland en Vlaanderen meer over duurzaam bouwen. Dat gebeurt in speciale leeromgevingen, onder andere bij SPARK Campus.

BE.HOT! wil jongeren enthousiast maken voor opleidingen en beroepen in de bouw en laten zien dat de bouwsector volop kansen biedt voor de toekomst.

Leren door te doen

Met hun ideeën laten de KW1C-studenten zien hoe belangrijk leren in de praktijk is. De hackathon gaf hen de kans om mee te denken, samen te werken en hun creativiteit te gebruiken. Zo bouwen zij niet alleen aan duurzame gebouwen, maar ook aan onderwijs dat beter past bij de vakmensen van morgen.

Copyright Koning Willem I College 2025