Een bijzonder onderwijsconcept dat in oktober startte bij het Koning Willem I College in Oss loopt nu enkele weken en is een groot succes. Koning Willem I College en Het Hooghuis zorgen er samen voor dat zo’n 100 mavoleerlingen van Mondriaan en Stadion acht weken lang praktijkmodules kunnen volgen binnen de thema’s Leefstijlcoach en Zelfredzaamheid & Zorgtechnologie.
De modules zijn ontwikkeld door docenten van beide scholen om jongeren niet alleen te laten kennismaken met het mbo, maar ook met wat zij kunnen betekenen voor het welzijn en de gezondheid van zichzelf en anderen.
De groep van 100 leerlingen werd opgesplitst: de ene helft start met de module Leefstijlcoach en de andere helft met Zelfredzaamheid & Zorgtechnologie. Na acht weken wisselen de groepen. De lessen vinden plaats op de KW1C-locatie aan de Nelson Mandelaboulevard en de leerlingen bezochten al enkele locaties waar theorie in praktijk wordt gebracht, zoals T-Huiz van BrabantZorg en externe sportlocaties in Oss.
Caro van Es, vierdejaars leerling van Het Hooghuis Stadion: ‘Ik vind het leuk dat we nu meer praktische dingen doen in de les. Ik heb kennisgemaakt met verschillende beroepen, waardoor ik nu weet wat ik wel en niet wil. Het maakt de keuze voor een vervolgopleiding makkelijker.’
In de module Leefstijlcoach duiken leerlingen in de wereld van fysieke en mentale gezondheid. Ze leren onder andere over beweging, voeding, ontspanning en sociale verbinding.
Naast theorie maken ze direct de praktische vertaalslag: van yoga en ademhalingsoefeningen tot krachttraining en duurtraining met hartslagmeters.
“We willen jongeren bewust maken van hun eigen leefstijl én laten zien hoe ze anderen kunnen begeleiden naar een gezondere levensstijl,” zegt Pim Ermers, docent Sport bij Koning Willem I College. “Ze leren niet alleen wat gezondheid is, maar ook hoe je daar zelf invloed op hebt. Dat maakt het echt betekenisvol onderwijs.”
In de module Zelfredzaamheid & Zorgtechnologie leren leerlingen hoe technologie bijdraagt aan het vergroten van zelfredzaamheid van mensen. Ze bedenken zelf oplossingen aan de hand van casussen en presenteren hun ideeën op een minibeurs.
De lessen wisselen tussen theorie en praktijk. Ook bezoeken leerlingen bijvoorbeeld het T-Huiz van BrabantZorg, waar ze zorgtechnologie in actie kunnen zien. Dit modelhuis is voorzien van de nieuwste technologieën om mensen langer zelfstandig te laten wonen.
“Het mooie is dat leerlingen hier ervaren hoe techniek iets kan betekenen voor mensen,” vertelt Maud Overvliet, docent Zorg & Welzijn bij Koning Willem I College. “Ze ontwikkelen niet alleen kennis, maar ook creativiteit en hun vermogen om kritisch te denken.”
“We zijn trots op de docenten Zorg & Welzijn van het praktijkgestuurd programma die dit hebben ontwikkeld. Zij maken het mogelijk dat onze leerlingen op deze manier kunnen ervaren wat het mbo te bieden heeft.” zegt Lianne Bens, docent biologie en docent PGP Zorg & Welzijn bij Het Hooghuis. “Door letterlijk samen te leren met docenten van het Koning Willem I College, ontdekken ze dat zorg, sport en welzijn niet iets is wat je alleen leert uit boeken, maar vooral door te doen.”
De samenwerking tussen Het Hooghuis en KW1C is een voorbeeld van hoe Lerende Stad Oss vorm krijgt: onderwijsinstellingen die samen betekenisvol leren mogelijk maken. Door projecten als dit ontdekken leerlingen wat hun rol kan zijn in een gezonde, sociale en toekomstgerichte samenleving. Olga Megens, projectleider Lerende Stad Oss: ‘De koppeling van de onderwijsinstellingen is één. Daarbij actief de samenwerking zoeken met organisaties voor toepassing in de praktijk maakt dat dit een fantastisch voorbeeld is van wat de Lerende Stad Oss is!’