Samen voor studentenwelzijn: inzichten en acties uit de Bossche inspiratiesessie

Op 2 oktober kwamen studenten en medewerkers van regionale partners Avans Hogeschool, Fontys Hogescholen, HAS Green Academy, Yuverta, Jheronimus Academy of Data Science (JADS), Koning Willem I College en de gemeente ’s-Hertogenbosch samen voor een inspiratiesessie over studentenwelzijn. Doel van de middag: gezamenlijke input ophalen voor een meerjarig plan Studentenwelzijn binnen de Regiodeal (ondertekening op 21 oktober).

Het gaat niet alleen om studiesucces

De bijeenkomst werd geopend door dagvoorzitters Bruni Broeke (Fontys) en Merel Huijsman (HAS). Merel zette meteen de toon: “Het gaat niet alleen om studiesucces, maar ook juist om welzijn.”

“We moeten minder aanpassen en meer aanpakken.” – deelnemende student

Keynote: Generatie Z tussen dromen en druk

Daniëlle Schreurs (toekomstverkenner & generatie-expert) schetste waar Gen Z vandaag mee te maken heeft: altijd online, veel prikkels en hoge verwachtingen. Tegelijkertijd verlangt deze generatie – net als eerdere generaties – naar zekerheid, vrijheid en rust. Schreurs pleitte voor een voorspelbare studielast met ruimte voor werk, reizen, zorgtaken en ontspanning, en voor het organiseren van verbinding op een ‘sticky campus’, waar leren en ontmoeten dichtbij elkaar liggen.

Wat miste er nog?

Na haar inleiding draaide Schreurs de vraag om: wat hebben we níet genoemd – vooral volgens de studenten zelf? In de reacties klonk dat er meer aandacht nodig is voor mentale gezondheid (zoals trauma, thuissituatie of neurodiversiteit) en voor een luisterend oor: beseffen dat iedereen eigen bagage meeneemt. Studenten benoemden ook het leren grenzen stellen: “Nee zeggen voelt soms niet veilig – dat vergroot de druk.” En: “Het voelt alsof we onze toekomst zelf moeten maken, in plaats van samen met overheid en bedrijfsleven.”

"We moeten minder aanpassen en meer aanpakken "

Werksessies: van inzicht naar idee

In gemengde groepen (studenten + professionals) werkten deelnemers in drie rondes aan de vragen:
1) Waar loop je tegenaan? 2) Wat heb je nodig? 3) Waar moet school morgen mee beginnen?

Uit die gesprekken kwam een herkenbaar beeld naar voren. Studenten noemden geldzorgen, faalangst en het niet durven vragen om hulp. Ook het zoeken naar een gezonde balans tussen school en vrije tijd, en de overvloed aan keuzes, speelt mee. Wat helpt volgens hen? Een vertrouwde coach die je kent, ondersteuning die niet pas start na een eventuele diagnose, en heldere informatie met één vindplaats en duidelijke route naar hulp. Daarnaast is er behoefte aan kleinere klassen, kortere wachttijden in de GGZ en rustige, prettige studieplekken op school. Een student vatte het praktisch samen: “Schooldingen op school – dan zit ik in de flow – en thuis tijd voor vrije tijd.”

Minder aanpassen, meer aanpakken

In één van de groepen ging het daarbij over de behoefte aan gezelligheid op school en wie de grens bewaakt tussen “fijn samen zijn” en “schoolse concentratie”. Een professional vroeg wie die balans dan houdt, waarop een student reageerde: “Dat doe je als student ook zelf, maar niet iedereen kan dat al. We moeten die skills beter leren – leren ‘stop’ zeggen, of elkaar helpen dat te doen.” En hij sloot af met een oproep die bleef hangen: “We moeten minder aanpassen en meer aanpakken.”

Per ronde kozen de groepen met stickers een top 5 van belangrijkste ideeën. De uitkomsten vormen de eerste bouwstenen voor beleid en uitvoering, langs herkenbare lijnen: vroegsignalering, veilige leer- en leefomgeving, toegankelijke ondersteuning en samenhang in de regio.

Vervolg

De Themagroep Studentenwelzijn werkt de opbrengsten van deze middag uit tot thema’s en acties voor de meerjarige aanpak Studentenwelzijn binnen de Regiodeal. Na de ondertekening op 21 oktober volgt planning en uitvoering met alle betrokken partners. We delen de vervolgstappen en resultaten via de kanalen van de instellingen en de gemeente.

 

Foto's: Tom Heuijerjans - Momenttom

Copyright Koning Willem I College 2025