Een bijzondere samenwerking in het Nederlandse onderwijs: tien Brabantse onderwijsinstellingen, waaronder Koning Willem I College, bundelen hun krachten om studententeams breed toegankelijk te maken voor alle studenten.
Vier mbo-, vier hbo- en twee wo-instellingen hebben hiervoor een convenant ondertekend, een overeenkomst waarin zij hun gezamenlijke ambities vastleggen. Deze samenwerking wordt ondersteund door BOOST, de Brabantse Ondersteunende Organisatie voor Studententeams die wordt geleid door vijf studenten. Samen creëren zij een netwerk voor innovatie en talentontwikkeling in de provincie Noord-Brabant. Dankzij dit breed gedragen convenant is het voor ruim 100.000 Brabantse studenten mogelijk om deel te nemen aan studententeams.
Studententeams zijn non-profitorganisaties die volledig worden gerund door studenten, meestal met jaarlijks wisselende teamleden. Ze combineren ondernemerschap en maatschappelijke betrokkenheid met technologische innovatie. Studenten doen waardevolle praktijkervaring op, werken samen in multidisciplinaire teams en leveren een directe bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen. Het bekendste voorbeeld van zo’n studententeam is Solar Team Eindhoven, dat meermaals wereldkampioen werd in Australië met hun zelfontwikkelde zonneauto’s.
Er wordt al langer gepleit voor het loslaten van termen als ‘laagopgeleid’ en ‘hoogopgeleid’. Onderwijs moet worden benaderd als een waaier van talenten en perspectieven, zowel praktisch als theoretisch. Maar om die visie werkelijkheid te maken, is samenwerking over traditionele grenzen heen nodig. Met dit convenant brengen de tien instellingen die visie in de praktijk. Ze spreken af om de komende vijf jaar gezamenlijk te bouwen aan een Brabant-breed ecosysteem van studententeams.
Dankzij deze structurele samenwerking ontstaat de mogelijkheid om het volledige spectrum aan studententalent te benutten, ongeacht studierichting of onderwijsniveau. Of studenten zich nu specialiseren in marketing, design, zorg, techniek, recht of een ander vakgebied, en of zij studeren aan een mbo, hbo of wo-instelling, zij kunnen voortaan allemaal deelnemen aan én profiteren van studententeams in heel Brabant.
“De toekomst van het onderwijs ligt in het vervagen van de grenzen tussen mbo, hbo en wo,” zegt Ewout Hulscher, educatiemanager bij BOOST. “Studenten moeten elkaar ontmoeten, samenwerken en van elkaar leren. Dit convenant legt de basis voor een groeiend ecosysteem van multidisciplinaire teams in Brabant, waarin de talenten van de toekomst worden gevormd.”
Wat ooit begon op de Technische Universiteit Eindhoven groeit nu uit tot een provinciaal initiatief. De tien instellingen die het convenant hebben ondertekend, zijn: Summa, SintLucas, Ter AA, HAS green academy, Breda University of Applied Sciences, Avans Hogeschool, Design Academy Eindhoven, Technische Universiteit Eindhoven, Tilburg University en Koning Willem I College. In de afgelopen twee jaar hebben zij samen met BOOST gewerkt aan de totstandkoming van deze samenwerking. Het convenant vormt het fundament voor verdere groei: meer studententeams, meer diversiteit binnen teams, en een sterkere verbinding van de waaier in Brabant.
“In Brabant werken we aan slimme oplossingen voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Onze mbo’s, hogescholen en universiteiten barsten van talent en vernieuwing. Die denkkracht en het lef van studenten stimuleren we als provincie graag,” zegt gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen (Economie, Talentontwikkeling en Financiën). “Mooi dat BOOST zich inzet voor álle studenten van alle Brabantse onderwijsinstellingen. Zoveel onderwijsinstellingen die samenwerken, dat is uniek in Nederland. Alle studenten krijgen hiermee de kans om mee te doen in een team of er zelf een te starten. Zo bouwen we samen aan het talent én de economie van de toekomst.”
Dominique Majoor, lid van het college van bestuur van het Koning Willem I College is enthousiast over de samenwerking: “Onze studenten brengen waardevolle praktijkervaring en creativiteit in” zegt Dominique Majoor, lid van het college van bestuur van Koning Willem I College, “Door samen te werken met studenten van andere niveaus ontstaat een leeromgeving die rijker, realistischer én inclusiever is. Bovendien geloven wij erg in het aanbieden van interdisciplinaire leerervaringen; leren met studenten van andere opleidingen en richtingen. Dit convenant laat zien dat we als Brabantse instellingen bereid zijn over muren heen te stappen, in het belang van onze studenten en de samenleving.”
Komend studiejaar richt Koning Willem I College zich erop om een studententeam als opdrachtgever te koppelen aan Het Talent Atelier, waar mbo-studenten van verschillende studierichtingen met elkaar samenwerken aan échte uitdagingen. Ook ziet het college mogelijkheden om studenten voor stage te verbinden aan een studententeam.