School voor de Toekomst

Leren voor de Toekomst

Waarom Leren voor de Toekomst?
Vroeger voltrokken de veranderingen in de wereld zich heel geleidelijk en je kon ruim een generatie vooruit plannen wat betreft scholing en werk. Veel was goed voorspelbaar: was je vader timmerman? Dan lag dat vaak ook voor de zoon in het verschiet. Na veertig jaar trouwe dienst bij de lokale aannemer kreeg je een gouden horloge om de oude dag te vergulden. Ook voor meisjes en vrouwen waren de perspectieven duidelijk. Vaak een korte en/of parttime beroepscarrière, daarna moederschap, huishouden en zorg. Tegenwoordig is het een stuk minder duidelijk; veranderingen volgen elkaar snel op. De wereld is complexer geworden. Dit betekent dat studenten opgeleid moeten worden voor beroepen die nu nog niet precies gedefinieerd kunnen worden. Studenten moeten naast vakmanschap ook leren hoe zij zichzelf kunnen blijven ontwikkelen en zo meebewegen met de snelle veranderingen.

Wat is Leren voor de Toekomst?
Het getoonde model toont de visie van het Koning Willem I College, gebaseerd op de '21st century skills', die als voorwaardelijk gezien worden voor succes. De open verbinding in de drie taartpunten visualiseren samenhang en verbinding tussen deze vaardigheden, de UNESCO-thema's voor de 21e eeuw, het algemeen vormend onderwijs (Nederlands, rekenen, Engels en Loopbaan & Burgerschap) en het vakmanschap.
Samen vormen zij de bagage die onze studenten voorbereiden op de toekomst. Vakmanschap blijft voor ons college centraal staan. Het Koning Willem I College biedt binnen alle opleidingen vanuit ondernemendheid, denkvaardigheid, mediawijsheid en de UNESCO-thema's voor de 21e eeuw lesprogramma's aan waarin de basiskennis en vaardigheden zijn verwerkt.

afbeelding bij artikel

LRN21

Onderwijs en bedrijfsleven werken samen aan 21st Century Skills. Adoptie en implementatie van 21ste eeuwse vaardigheden in scholen en opleidingen. Lees meer op de website van LRN21.

Aan de slag met Gamification

Studenten motiveren? ATL-medewerker Sem van Geffen legt het uit. Met zijn boek ‘Gamification in de klas’ leer je stap voor stap hoe je succesvol gamification kunt ontwerpen en implementeren. Het boek geeft een duidelijke visie op leren, biedt verschillende moeilijkheidsniveaus om te ontwerpen en bevat veel praktische tips. Geschreven voor docenten, studenten van lerarenopleidingen en onderwijskundig ontwikkelaars.

Lees er meer over op de website van Gamification in de klas.

Koning Willem I College

Cookies

Het Koning Willem I College is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van tracking cookies:

Meer informatie vind je in onze privacy­verklaring.

 Portaal  Zoeken