School voor de Toekomst

Leren voor de Toekomst

Vroeger waren heel veel dingen voorspelbaar. Was vader timmerman? Dan werd zoon dat ook. En als je veertig jaar in dienst was, kreeg je een gouden horloge. Voor vrouwen was ook al veel vastgelegd: vaak een korte/parttime carrière, daarna moederschap, huishouden en zorg voor het gezin.
Maar de wereld is complexer geworden. Studenten moeten dus goed opgeleid worden voor beroepen uit de toekomst. Ze moeten met de tijd mee kunnen en zichzelf blijven ontwikkelen.

Het model hiernaast laat onze visie zien, met als basis de ‘21st century skills’. De doorlopende kleurvlakken in de taartpunten stellen de samenhang en verbinding voor tussen deze vaardigheden. Maar ook tussen de UNESCo-thema’s voor de 21e eeuw, het algemeen vormende onderwijs (Nederlands, rekenen, Engels, Loopbaan & Burgerschap) en vakmanschap. Dit samen is de bagage van onze studenten.

In School voor de Toekomst komen medewerkers en studenten samen. Om te leren. Om te ontwikkelen. Zij geven er vorm aan duurzaam onderwijs voor de toekomst.

Centraal staan ontmoeten en verbinden. Samen vernieuwen we en samen zorgen we ervoor dat deze vernieuwing doorgaat in het onderwijs van vandaag en morgen.

Alles in School voor de Toekomst heeft te maken met de drie I’s: Inspiratie, Innovatie en Implementatie. Dit doen we samen met onze stakeholders, de vijf O’s: Onderwijs, Overheid, Ondernemers, Onderzoek en Ouders.

afbeelding bij artikel

LRN21

Onderwijs en bedrijfsleven werken samen aan 21st Century Skills. Adoptie en implementatie van 21ste eeuwse vaardigheden in scholen en opleidingen. Lees meer op de website van LRN21.

Aan de slag met Gamification

Studenten motiveren? ATL-medewerker Sem van Geffen legt het uit. Met zijn boek ‘Gamification in de klas’ leer je stap voor stap hoe je succesvol gamification kunt ontwerpen en implementeren. Het boek geeft een duidelijke visie op leren, biedt verschillende moeilijkheidsniveaus om te ontwerpen en bevat veel praktische tips. Geschreven voor docenten, studenten van lerarenopleidingen en onderwijskundig ontwikkelaars.

Lees er meer over op de website van Gamification in de klas.

 Portaal  Zoeken