NGDIL wint Crack in the System (CraS) Award 2025: “Niet praten maar doen”

Het project NGDIL (Next Generation Digital Identity for Learning), waarin het Koning Willem I College een actieve rol speelt, heeft de Crack in the System (CraS) Award 2025 gewonnen. Een mooie erkenning voor de manier waarop we samen met partners werken aan digitale innovatie en toekomstgericht onderwijs.

 

Het project Next Generation Digital Identity for Learning (NGDIL), waarin het Koning Willem I College samen met Unesco Lerende Stad Oss, Impierce Technologies en Auvo Digital werkt aan een digitale identiteit voor de leven lang lerende, heeft de Crack in the System (CraS) Award 2025 gewonnen. Deze prijs van de Skills Ambassade bekroont organisaties en initiatieven die bestaande systemen doorbreken en de overgang naar een vaardigheden-gericht onderwijs- en arbeidsmarktsysteem versnellen.

Een baanbrekende samenwerking

Volgens de jury heeft NGDIL “met een bescheiden investering en een grootse visie een werkende demo gerealiseerd die bewijst dat een digitale studentenidentiteit en digitale bewijzen van ontwikkeling ook praktisch werken en waardevol zijn voor onderwijs én arbeidsmarkt.”

De jury roemt vooral de open, samenwerkingsgerichte houding van het consortium, dat met zijn focus op open standaarden de basis legde voor onder andere de EduWallet van SURF/Npuls.

“NGDIL is een atypische speler: geen partij die een product verkoopt, maar een die een principe uitdraagt. Het principe dat data en skills uitwisselbaar moeten zijn,” aldus het juryrapport. “Met kernprincipes als done is better than perfect en transparante ongehoorzaamheid heeft NGDIL laten zien hoe technische innovatie hand in hand kan gaan met maatschappelijke verandering.”

De kracht van open standaarden

De NGDIL-partners geloven sterk in samenwerking en kennisdeling. Juul de Louw, projectleider namens het Koning Willem I College, vertelt: “We wilden laten zien dat je niet hoeft te wachten tot alles perfect is. Door gewoon te doen, ontdek je samen wat werkt. Dat is de enige manier om echte vooruitgang te boeken.”

Ook Martijn Bos van Unesco Lerende Stad Oss benadrukt de betekenis van de samenwerking: “Wat we met NGDIL hebben gedaan, is de basis leggen voor iets groters. Niet alleen voor onszelf, maar voor iedereen die werkt aan een leven lang ontwikkelen. Het gaat om een beweging, niet om een product.”

Fundament voor de toekomst

Met NGDIL is een stevige basis gelegd voor het digitale leren van de toekomst, waarin vaardigheden en leermomenten veilig en uitwisselbaar zijn.
De jury noemde het project “een belangrijke stap in de transformatie naar een vaardigheden-gericht ecosysteem” – een aanmoediging om vooral door te gaan.

Ook binnen het Koning Willem I College bouwen we verder aan die toekomst. Zo doen we mee als EduWallet-pilotschool, zetten we stappen richting modulair onderwijs en waarderen we leeruitkomsten met open badges en microcredentials. Daarmee krijgen studenten meer regie over hun eigen ontwikkeling en worden vaardigheden zichtbaar en toekomstbestendig.
Die focus zie je ook terug bij Skills The Finals, waar onze studenten hun vakmanschap tonen. Zo werken we, digitaal én in de praktijk, aan onderwijs waarin talent en ontwikkeling centraal staan.

Meer weten?

Lees het volledige verhaal op ngdil.com en bekijk onze samenwerking met Unesco Lerende Stad Oss op Talentencampus Oss.
Kijk voor het juryrapport op https://www.skillsambassade.nl/
Meer informatie over onze ontwikkelingen rondom microcredentials en leven lang ontwikkelen:
https://www.kw1c.nl/modulair-onderwijs
https://www.kw1c.nl/samenwerken/open-badges https://werkenbij.kw1c.nl/nieuwsberichten/kw1c-ontvangt-steun-voor-onderzoek-leven-lang-ontwikkelen/
https://www.kw1c.nl/skills-wedstrijden/

Copyright Koning Willem I College 2025