Ilona vond de opleiding die ze niet zocht, maar wel wilde

Ilona is vierdejaars student van de mbo-opleiding urban design aan het Koning Willem I College en maakte ‘per toeval’ kennis met de opleiding. “Ik kom uit Beusichem en ik heb op een heleboel scholen in de buurt gekeken naar een opleiding die ik wilde gaan volgen. Maar ik keek eigenlijk niet voor de opleiding die ik nu volg,” lacht Ilona. “Op de Open Dag van het Koning Willem I College liep ik aan het einde van de dag toevallig tegen de opleiding urban design aan.”

Techniek en creatie

Ilona zocht een opleiding die het technische en het creatieve combineert. “Ik ben heel breed gaan zoeken,” legt ze uit. “Van bouwkunde en motorvoertuigen tot architectuur en alles er tussenin.” Toen ze kennismaakte met de opleiding middenkaderfunctionaris verkeer en stedenbouw / urban design was ze direct verkocht. “Van werken met je handen tot achter de laptop, creatief en met techniek bezig zijn, dat vond ik allemaal in deze opleiding.”  
 
Ilona meldde zich aan voor de opleiding en zit nu in haar examenjaar. Tijdens de opleiding werd het voor Ilona ook steeds duidelijker welke richting ze op wil. “Ik bekijk regelmatig advertenties van bedrijven in de branche en bekijkt waar zij naar op zoek zijn. Ik bedenk dan of ik dat interessant vind,” legt Ilona uit. “Op basis daarvan kies ik de keuzevakken die worden aangeboden tijdens de opleiding.” 

Student houdt een rol papier met tekeningen en ontwerpen vast
"Je ontwerpt iets en stelt je dan voor hoe het gaat worden. Een tijdje later ligt het er gewoon"
Schets van een nieuw te ontwikkelen woonwijk

Leerzame feedback

Ook tijdens stages heeft ze veel geleerd. Tijdens haar eerste stage bij een hoveniersbedrijf heeft ze twee tuinen ontworpen. “Eerst maakte ik daarvoor wat schetsen en daarna ging ik in gesprek met de opdrachtgever om te bepalen wat het eindontwerp ging worden.” Door deze opdracht heeft Ilona geleerd goed te luisteren naar de wensen van de klant, advies te geven en die wensen en adviezen toe te passen in het uiteindelijke ontwerp. “Het verwerken van feedback, het contact met de klant en het samen zoeken naar een oplossing, dat vond ik heel leerzaam.”  
 
Voor een andere stageopdracht ontwierp Ilona een begraafplaats. “Mijn ontwerp is uiteindelijk ook uitgekozen en aangelegd,” vertelt ze trots. “Dat is het mooie van dit beroep. Je ontwerpt iets en stelt je dan voor hoe het gaat worden. Een tijdje later ligt het er gewoon. Binnenkort ga ik een keer kijken naar het eindresultaat.” 

Techniek en taal

“Je moet niet alleen creatief en technisch zijn,” gaat Ilona verder, “maar ook wel bezig zijn met taal. Dat heb je namelijk nodig bij het uitwerken van bijvoorbeeld offertes. Of tijdens het voeren van adviesgesprekken.” Voor Ilona lag hier wel een uitdaging, omdat ze zelf dyslexie heeft. “Ik heb bij mijn toetsen en examens meer tijd voor de opdrachten gekregen vanwege mijn dyslexie.”

Het Koning Willem I College biedt ook extra ondersteuning voor studenten met bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie, maar uiteindelijk heeft Ilona dat niet nodig gehad. “De feedback die ik kreeg bij de uitgewerkte opdrachten kon ik steeds goed verwerken. Als ik nu teksten zie van leerjaar 1, dan zie ik hoe ik tekstueel gegroeid ben.” 

Projectonderwijs

Tijdens de opleiding urban design werken studenten voornamelijk aan opdrachten in projectgroepen. “Ik heb daarbij ook echt veel geleerd van mijn klasgenoten. Je maakt in groepjes gebruik van elkaars expertises,” aldus Ilona. “En je neemt ook je praktijkervaring mee vanuit je stages. Zo vul je elkaar goed aan.” Aan het einde van het project presenteer je met de groep de opdracht die je hebt uitgewerkt. “En dat presenteren is een goede oefening voor later. Wanneer je bijvoorbeeld bij een opdrachtgever je ontwerp moet pitchen.” 
 
Wat Ilona ook erg fijn vond aan haar opleiding was dat ze ook daadwerkelijk een bezoek brachten aan de locatie waar het project zou gaan komen. “Pas dan krijg je een goed beeld van hoe het zou kunnen worden, in plaats van op Google Maps te kijken,” lacht ze.

Veel mogelijkheden 

Wat voor advies heeft Ilona voor leerlingen die twijfelen of een opleiding in de richting van stedenbouw, verkeerskunde of urban design iets voor hen is? “Ik zou sowieso meedoen met een meeloopdag,” begint ze. “En als je van de natuur houdt, maar ook van het stedelijke en echt resultaat wil zien van je werk, dan past de opleiding urban design echt bij jou.” Omdat het een brede opleiding is, heb je veel mogelijkheden. “Het gaat van inventariseren tot een plan maken tot een complete technische uitwerking.” Na deze opleiding kun bijvoorbeeld aan de slag als stedenbouwkundig ontwerper, verkeerskundig tekenaar of planvisualist bij een advies- en ontwerpbureau, een uitvoerder of de overheid.
 
Ilona heeft al een goed beeld van wat ze in de toekomst wil. “Ik wil graag in mijn werk het aansturen van mensen combineren met de contactpersoon zijn tussen het bedrijf en opdrachtgever én het echte buitenwerk.” Na het afronden van haar opleiding gaat Ilona verder studeren aan het hbo. “Maar eerst nog mijn examens maken,” lacht ze.

Copyright Koning Willem I College 2024