Hoe een opleiding écht in elkaar zit? Dat kunnen (oud-)studenten van de opleiding natuurlijk het beste vertellen!
(Oud-)studenten van onze opleidingen delen hun ervaringen, waarom ze voor een opleiding hebben gekozen en wat ze zo leuk vinden aan hun beroep! 💯
Ilona is vierdejaars student van de mbo-opleiding urban design aan het Koning Willem I College en maakte ‘per toeval’ kennis met de opleiding. “Ik heb op een heleboel scholen gekeken naar een opleiding die ik wilde gaan volgen. Maar ik keek eigenlijk niet voor de opleiding die ik nu volg,” lacht Ilona.
Olga is eind 40 en zit - eindelijk - op haar plek. In de techniek. Zij is, zoals je dat noemt, een zij-instromer. Dat betekent dat zij eerst een opleiding en baan had in een heel andere richting. Waarom Olga koos voor de techniek? Wij vroegen het haar!
Fenneke is een enthousiaste tweedejaars student van de mbo-opleiding financiën & administratie. Haar opleiding biedt verschillende mogelijkheden. “Je kunt na het behalen van je diploma meteen gaan werken, maar ik kies ervoor om verder te studeren op het hbo. Ik ben nog lang niet klaar met leren”, lacht ze.
Hasibullah is nu zes jaar in Nederland. Hij volgde eerst de Internationale Schakel Klas (ISK) en stroomde daarna in op het mbo. Inmiddels zit hij in het tweede jaar van de mbo-opleiding managementassistent. “Omdat ik later een eigen bedrijf wil starten, heb ik een goede basis nodig. Met deze opleiding kan ik heel veel kanten uit.”
Maak kennis met Hoeman, derdejaars student van de mbo-opleiding technicus human technology bol, niveau 4 aan het Koning Willem I College. Maar, wat is dat nu precies, human technology? “In het kort zou je kunnen zeggen dat we ons bezighouden met het vernieuwen van producten. Zowel bestaande als nieuwe.”
Kiko (18) volgt de mbo-opleiding sport en bewegen / coördinator niveau 4 bij het Koning Willem I College. Maar hij startte met een ICT-opleiding. “Ik ontdekte al snel dat stilzitten niet bij mij paste, ik wilde graag uit die stoel,” vertelt Kiko.
“Ik wilde een opleiding volgen in de richting van techniek of het medische, maar wist nog niet precies welke opleiding bij mij zou passen.” Inmiddels is Nikki eerstejaars student van de mbo-opleiding biologisch medisch analist. Ze vertelt over haar opleidingskeuze.
Renske volgt de mbo-opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker. “Van kleins af aan ben ik al bezig met kinderen, ik vind het leuk om ze te helpen, voor ze te zorgen en leuke dingen met ze te doen. De keuze voor deze opleiding was dus niet zo moeilijk.”
Sil Bakker, 19 jaar, volgt op het Koning Willem I College de mbo-opleiding eerste fietstechnicus. Dat is een bbl-opleiding tot fietsenmaker op niveau 3. Naast student is Sil sinds maart 2024 ook eigenaar van zijn eigen fietsenwinkel Sil Fietsen.
Youri van de Donk zat in havo 4 tijdens de coronapandemie. Ik mocht over naar havo 5, maar met een vijf gemiddeld voor Engels en Nederlands wist ik dat slagen het jaar daarna lastig zou worden. Toen ging ik over het mbo lezen en dat leek me een stuk leuker dan de havo afmaken.
Victoria, tweedejaars student international business, e-commerce specialist tweetalig, wist al vroeg dat ze ‘iets met handel’ wilde doen. “Ik kom uit een familie met ondernemende mensen en ik zocht iets met uitdaging.” En omdat ze half Oekraïens is, wilde ze een opleiding met een internationale achtergrond.
Wat maakt een opleiding of werken in de zorg en welzijn zo leuk? Mamian, een derdejaars student verzorgende-IG aan het Koning Willem I College en momenteel werkzaam in de ouderenzorg, deelt enthousiast en met passie haar ervaring. “Vanaf het moment dat ik daar kwam, wist ik: dit wil ik! Ik hou van aanpakken en meteen ‘doen’.”