Metaalopleidingen volop in beweging

15 maart 2018

Het volgen van een opleiding in de metaaltechniek is ‘hot’ vandaag de dag. Er is sprake van gunstige toekomstperspectieven doordat de markt behoorlijk is aangetrokken. Vooral jonge techneuten zijn gewild. Het Koning Willem I College (KW1C) stuurde onlangs naar diverse metaalbedrijven uit de regio een uitnodiging om een speciale informatiebijeenkomst bij te wonen. Een bijeenkomst waarin onder andere de in- en doorstroom en de begeleiding centraal stond.


De opkomst stemde de gastheren Jacques Doomernik en René van Uden tot tevredenheid. Beiden zijn al geruime tijd werkzaam bij het Koning Willem I College; de een als senior adviseur business education, de ander is directeur van de Middelbare Techniek School (MTS). In School voor de Toekomst waren de metaalbedrijven niet alleen vertegenwoordigd door praktijk- en stagebegeleiders, maar ook door directieleden en andere betrokkenen.
Stuurgroep
Na een temperamentvol introductiefilmpje over de ruim zestig opleidingen die de MTS (verdeeld over de niveaus 2, 3 en 4) momenteel rijk is, passeerden de activiteiten van de stuurgroep ‘Metaal’ de revue. In de stuurgroep zitten afgevaardigden van vier gerenommeerde bedrijven waarmee het Koning Willem I College een samenwerkingsconvenant heeft afgesloten: VPT Versteeg, Benier Nederland, Machinefabriek De Dieze en GEA Grasso. Bedrijven die op het gebied van metaaltechniek hun sporen hebben verdiend. Doomernik: “Als regionaal opleidingscentrum leggen we zoveel mogelijk het accent op leren in de praktijk. We willen daarbij graag ‘gevoed’ worden met kennis en ervaring uit het beroepenveld, zodat het onderwijs en het bedrijfsleven nauw op elkaar aansluiten.”
Wederzijds
De ‘liefde’ is gelukkig wederzijds: veel bedrijven in de metaalsector hebben een sterke behoefte aan een adequate instroom van technisch personeel op mbo-niveau. Michiel van der Heijden, een van de drie aanwezige stageconsulenten vanuit het KW1C, heeft dat al vaak mogen constateren. “Bedrijven schrééuwen als het ware om onze studenten! Er is interesse naar zowel bol- als bbl-studenten.
De krapte op de arbeidsmarkt is uiteraard een factor die een belangrijke rol speelt", aldus Van der Heijden. "De vraag is alleen: hoe belandt een student op de juiste (stage)plek? In eerste instantie is iedere student daarvoor zelf verantwoordelijk. Als stageconsulent probeer ik natuurlijk wel een zetje in de rug te geven tijdens de zoektocht, eventueel vergezeld met gesprekken over verwachtingen. En indien nodig bied ik ondersteuning gedurende het sollicitatieproces. Aan de andere kant treed ik in contact met stage- en leerbedrijven, die ik onder meer adviseer over hoe ze sneller vindbaar kunnen worden voor de studenten." Ondanks alle inspanningen kan het voorkomen dat achteraf blijkt dat een student toch niet helemaal op de juiste plek zit. In dergelijke gevallen beschikt het KW1C altijd nog over een ‘techniekmakelaar’ in de persoon van Bert Verhoeven, die gespecialiseerd is in het ‘finetunen’.
Leeronderwerpen
Naast een toenemende individuele belangstelling voor techniek groeit het aantal technische opleidingen aan het KW1C nog steeds. "Ter illustratie zullen we komend studiejaar de BBL-opleidingen Allround constructiewerker en Allround verspaner op niveau 3 aanbieden. Beide driejarige opleidingen sluiten straks prima aan op de reeds bestaande opleidingen op niveau 2. De leden van de stuurgroep hebben -rekening houdend met de onderhavige kwaliteitsdossiers- zich inmiddels gebogen over de leeronderwerpen", meldde MTS-directeur Van Uden. Bij de laatstgenoemde opleiding is er bijvoorbeeld expliciete aandacht gereserveerd voor CNC frezen en CNC draaien.
Ontdekkingsreis
Andere onderwerpen die tijdens de bijeenkomst aan bod kwamen waren het multidisciplinaire Techniek Atelier en de voordurende focus op innovatie. “Om innovatieve ontwikkelingen te stimuleren hebben we een eigen initiatief gelanceerd: KITT. De afkorting staat voor KW1C Innovation & Technology of Tomorrow. In het kort komt het erop neer dat verschillende techniekleraren één dag per week worden vrijgemaakt om zich te verdiepen in allerlei noviteiten die mogelijk geïntegreerd kunnen worden binnen onze onderwijsprogramma’s. Te denken valt aan (hippe) initiatieven en toepassingen op het terrein van virtual reality, augmented reality, blended learning, robotica, 3D-printers en drones. Het is een ware ontdekkingsreis die strikt noodzakelijk is om als onderwijsinstelling met de moderne tijd mee te gaan”, verduidelijkte Doomernik.
Tekst: Chris Korsten

   Terug

Koning Willem I College

Cookies

Het Koning Willem I College is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van bepaalde analytische cookies. Ga je hiermee akkoord?

Daarnaast krijg je cookies waarvoor geen toestemming nodig is. Meer informatie hierover vind je in onze privacy­verklaring.

 Portaal  Zoeken