Nieuwe publicatie Gamification

12 maart 2016

Nieuwe publicatie Sem van Geffen: Gids voor Gamification
Vandaag komt ‘Gids voor Gamification’ uit. Het is de tweede publicatie van Sem van Geffen (ATL) over gamification in het onderwijs. We zochten Sem op in School voor de Toekomst om hem eens aan de tand te voelen. Niet alleen over dit boek, maar ook over zijn conferentie en ambities.
Gefeliciteerd met je nieuwe publicatie! Waarom een gids deze keer?
Dankjewel. Mijn eerste boek ‘Gamification in de klas’ is een echt studieboek, waar je absoluut veel uit kunt halen, maar waarvoor je wel een behoorlijke tijdsinvestering moet doen. “Dat kan anders!”, dacht ik afgelopen najaar en toen was het idee voor een nieuwe publicatie geboren. Sinds september 2014 [toen het eerste boek uitkwam] ben ik ook niet gestopt met schrijven. Nog steeds blog ik wekelijks over gamification op Mission Start [de community of practice van Sem]. Dat maakte het gemakkelijk om snel tot een opzet te komen. ‘Gids voor Gamification’ is bedoeld voor iedereen die graag snel het ontwerpen van gamification in de vingers wil krijgen.
Je hebt al veel kennis gedeeld in je eerste boek. Ga je nu vooral veel herhalen?
Nee, de bedoeling van ‘Gids voor Gamification’ is absoluut niet om oude soep op te warmen! Als lezer krijg je nieuwe, verse soep. Uiteraard zijn sommige ingrediënten hetzelfde, maar er zitten ook een paar noviteiten in en verder zijn de samenstelling en de smaak toch weer anders, verrassend zelfs!
Dat smaakt naar meer, maar … een boek is uiteindelijk toch maar een boek?
Er is werkelijk alles aan gedaan om deze uitgave visueel spraakmakend te maken. Illustraties zijn verzorgd door Pepijn Hikspoors, student van de Academie voor Media, Art & Performance. We hebben een reis door het boek gecreëerd, gebaseerd op een oude jeugdherinnering, maar wel met de cutting edge touch van 2016. Samen met Ambitions [het bedrijf dat het boek heeft geproduceerd] wilde ik een unieke leeservaring creëren. Zoals een spel of video game ook zorgt voor een onuitwisbare beleving.
Dus, ‘gaat allen snel kijken en lezen’?
Het boek bestaat uit korte blogs die uitmonden in een kort, praktisch stappenplan. Vanuit dit plan kun je alles ontwerpen wat je maar wilt. Dus ja, need I say more? Haha.
Je hebt net je eerste, zelf georganiseerde conferentie achter de rug?
Ja, dat klopt! Vorige week in Groningen was de eerste editie van Dé Gamification Conferentie, die ik organiseerde vanuit de Mission Start community. Namens het Koning Willem I College was Thomas van Doremalen (MTS) één van de workshopleiders en ook werkte Patrick Koning (ATL/ICT-Academie) mee in de crew. Vanuit Noorwegen heb ik een bevriende collega laten overkomen, Tobias Staaby, die veel met video games doet in de klas en zelfs een landelijk expertisecentrum hiervoor gaat oprichten. Verder heb ik aan alle ambassadeurs en vrienden van Mission Start gevraagd om een workshop te komen verzorgen. Iedereen was meteen enthousiast en ze waren er uiteindelijk ook allemaal, wat mij als community manager natuurlijk erg trots maakt. De doelgroep van de conferentie zijn docenten en ontwikkelaars uit alle onderwijssectoren. Hoewel de conferentie beperkt was tot één dagdeel en we met ongeveer 60 deelnemers in één grote ruimte vertoefden, waren de reacties erg positief.
Collega’s die jou een beetje goed kennen, weten dat je altijd bezig bent met ‘the next level’. Je hebt ongetwijfeld plannen. Wat is je volgende stip op de horizon?
Haha, plannen zijn er genoeg! Als eerste wil ik benadrukken dat wat ik wil doen draait om het realiseren van toekomstbestendig onderwijs voor onze studenten hier op het Koning Willem I College. Hiervoor is het hard nodig om zowel binnen als buiten de eigen organisatie te kijken: inspiratie opdoen, nieuwe collega’s leren kennen, aan kruisbestuiving doen, nieuwe en de juiste projecten initiëren met elkaar. Ik wil verbinden. Ten tweede vind ik dat we samen een groter belang dienen, het verbeteren van het onderwijs in Nederland als geheel. Gamification is niet alleen een product of proces, maar ook een systeem. Daar kunnen we van leren, sterker nog: we kunnen in het onderwijs nog een stapje verder gaan. In de VS bestaan er al po- en vo-scholen zoals Quest to Learn, waarin leren met behulp van games en vanuit game principes centraal staan. Deze stap wil ik gaan uitwerken met collega’s. Tot slot blijft het ‘gat’ belangrijk, oftewel wat op dit moment beter kan en waar we naar toe zouden kunnen gaan in de nabije toekomst. Docenten vragen niet alleen om kant-en-klare oplossingen, maar ook om meer tijd en faciliteiten om zelf na te denken en oplossingen uit te werken. Spelconcepten zijn er in allerlei formats en daar wil ik graag mee over nadenken.
De uitgave ‘Gids voor Gamification’ kan vanaf nu gratis worden gedownload als pdf-bestand via de website www.gamificationindeklas.nl. Er is ook een zeer gelimiteerde fysieke versie van deze gids, te bestellen via Bol.com. Daarnaast is de publicatie ‘Gamification in de klas’ nog steeds beschikbaar. Voor meer informatie over gamification verwijst Sem je graag door naar zijn community of practice, Mission Start (www.missionstart.nl) met inmiddels meer dan 450 leden uit het onderwijs.

 

   Terug

Koning Willem I College

Cookies

Het Koning Willem I College is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van bepaalde analytische cookies. Ga je hiermee akkoord?

Daarnaast krijg je cookies waarvoor geen toestemming nodig is. Meer informatie hierover vind je in onze privacy­verklaring.

 Portaal  Zoeken