Persberichten april 2019

Leermeester-leerlingendag Middelbare Horeca School

8 apr

De Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College organiseert, in samenwerking met het bedrijfsleven, op maandag 8 april 2019 de jaarlijkse Leermeesters-Leerlingendag. Dit jaar is het programma voor het eerst ingedeeld in zogenaamde keuzemenu’s, bestaande uit inspiratiesessies, masterclasses en workshops. Horecastudenten en hun leermeesters leren op deze dag samen meer door deel te nemen aan deze sessies.

Na twaalf jaar is de Leermeesters-Leerlingendag in een geheel nieuw jasje gestoken. De standaard workshoprondes hebben plaatsgemaakt voor zes keuzemenu’s. Elk menu heeft zijn eigen inspiratiesessies, masterclasses en workshops. 63 leerbedrijven zijn van de partij, waaronder sterrenrestaurant Sense uit 's-Hertogenbosch, Noble Kitchen uit Cromvoirt en Hotel Pulitzer uit Amsterdam.

Innovatie
Studenten met hun leermeesters krijgen binnen hun gekozen menu een divers programma aangeboden, waarbij innovatie en kennisverbreding centraal staan. Zo komt er onder andere een masterclass ‘Nice-to-meat’ en ‘Patisserie’ voorbij, een inspiratiesessie 'Inspirerend Ondernemen' en een workshop ‘Black Box – out of the box’.

De globale dagindeling ziet er als volgt uit:
10.30 – 11.00 uur: Inloop en ontvangst in de Mensa, gebouw G
11.00 – 11.20 uur: Woord van welkom door Marc Raaijmakers, directeur Middelbare Horeca School
11.30 – 13.00 uur: Menu’s deel 1
13.00 – 13.45 uur: Lunch in de Mensa en Zin-Inn van de Middelbare Horeca School, gebouw G
14.00 – 15.30 uur: Menu’s deel 2
15.30 – 15.45 uur: Woord van dank door Marc Raaijmakers
15.45 – 16.30 uur: Afsluiting met netwerkborrel in de Mensa en speeddates nieuwe stagiaires voor volgend schooljaar in de Zin-Inn

Praktische informatie
De Leermeesters-Leerlingendag vindt plaats op het Koning Willem I College,   Vlijmenseweg 2 in 's-Hertogenbosch.

Studenten organiseren vier NK's voor mbo

12 apr

De afdeling Sportacademie van het Koning Willem I College staat er bekend om: het organiseren van schoolsport Nederlandse Kampioenschappen voor het mbo onderwijs. De studenten organiseren dit jaar maar liefst vier NK's om te beginnen met de NK's CrossFit, Powerliften en Bowlen op dinsdag 16 april aanstaande.

Zeven jaar geleden werd gestart met een eerste editie van het NK mbo CrossFit. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een multi-event met maar liefst 4 NK's, waaraan studenten uit het hele land deelnemen. Zowel in CrossFit, Powerliften, bowlen als de triatlon wordt er gestreden om de Nederlandse titel.

Ieder jaar groter en beter
''Het is een unieke manier om studenten op te leiden en voor te bereiden op het toekomstige werkveld'' aldus leraar Koen van Meurs van de Sportacademie. "Studenten beseffen de grootheid van zulke evenementen en maken hierdoor enorme stappen in hun ontwikkeling. Ze doorlopen het hele organisatorische proces, van brainstormen tot en met uitvoering. We willen ieder jaar een nog beter evenement neerzetten, daar zijn we volgens mij weer goed in geslaagd deze editie.''

Praktische informatie
Toegang voor publiek bij deze NK's is gratis.
Dinsdag 16 april: NK mbo CrossFit, Powerliften en Bowlen
Tijd: 9.00 tot 16.00 uur
Locatie: Maaspoorthal, Marathonloop 11 in ’s-Hertogenbosch

Dinsdag 7 mei: NK mbo Triatlon (i.s.m. Hockeyclub Den Bosch)
Tijd: 9.00 tot 16.00 uur
Locatie: Oosterplas in ’s-Hertogenbosch en de accommodatie van Hockeyclub Den Bosch

Studenten KW1C innovatief aan de slag

23 apr

Het Koning Willem I College organiseert van 23 tot en met 26 april 2019 Het Innovatielab. Tijdens deze projectweek werken zo’n 780 studenten van de afdeling Handel & Commercie en vijf afdelingen van de sector Zorg & Welzijn en Sport samen aan opdrachten voor het bedrijfsleven en instellingen uit de regio. Opdrachtgevers zijn onder andere Essent, Vivent, GGD Hart voor Brabant, Jumbo, Praxis en de gemeente ’s-Hertogenbosch.
Dertig leraren zijn speciaal voor Het Innovatielab opgeleid tot coach en begeleiden de studenten bij het doorlopen van het creatieve proces om zo tot de meest innovatieve
oplossingen te komen. Doel is om studenten de meerwaarde te laten inzien van samenwerking, ook met andere beroepsgroepen.

Arbeidsmarkt van de toekomst
De snelle ontwikkelingen in sectoren zoals zorg en handel vragen van onderwijsinstellingen dat ze verder kijken en studenten meer meegeven dan enkel de voorgeschreven kernvaardigheden. “Wij bereiden onze studenten voor op de arbeidsmarkt van de toekomst. De wereld vraagt om vakmensen die niet alleen goed zijn in hun vak, maar ook beschikken over vaardigheden om samen te werken, analyses te maken en met elkaar tot creatieve oplossingen te komen. Kortom: vakmensen die verder kunnen kijken dan hun eigen grenzen. Zo leren onze studenten nog beter hoe ze hun eigen kwaliteiten kunnen inzetten”, aldus Yolande Ulenaers, voorzitter college van bestuur van het Koning Willem I
College.

Dans en muziek bij opening en afsluiting
De aftrap vindt dinsdag 23 april om 10.00 uur plaats. De Eindhovense dansgroep The Fire, winnaar van Holland’s Got Talent, verzorgt de openingsact. Op dinsdag brengen de studenten bedrijfsbezoeken aan de opdrachtgevers. Vrijdag 26 april vindt de afsluiting plaats. De studenten pitchen hun oplossingen dan voor de opdrachtgevers. Tussen 14.00 en 15.00 uur sluit zanger Kafke Het InnovatieLab feestelijk af.

Voor en door studenten
De organisatie is in handen van studenten van het evenementenbureau van de opleiding Marketing & Communicatie. Zij zorgen ervoor dat de studenten gedurende alle dagen van die week regelmatig een creatieve pauze aangeboden krijgen. De pauzes bestaan uit leuke, inspirerende workshops of ontspannende activiteiten.

Praktische informatie
De aftrap van Het Innovatielab vindt plaats op dinsdag 23 april om 10.00 uur op het plein van de campus van het Koning Willem I College aan de Vlijmenseweg 2 in ‘s-Hertogenbosch. De afsluiting staat hier ook gepland en is op vrijdag 26 april tussen 14.00 en 15.00 uur.

'Duurzaamheid door de ogen van jongeren'

24 apr

Van vrijdag 26 april tot en met woensdag 22 mei 2019 is bij Babel nr. 74 (voorheen Muzerije) de expositie ‘Duurzaamheid door de ogen van jongeren’ te bezichtigen. De expositie bestaat uit beeldend werk rond het thema duurzaamheid, gemaakt door zo’n 40 studenten van de Academie voor Media, Arts & Performance van het Koning Willem I College. Er is hierbij samengewerkt door verschillende creatieve en technische opleidingen.

De vragen waardoor de studenten zich hebben laten inspireren en dienden als start voor het maakproces zijn: “Welke reis maakt rommel? Hoe bouwen jongeren duurzaam? Wat speelt zich af onder water?”. De eindresultaten zijn heel divers. Zo zijn er mini documentaires, fotoreportages, animaties en installaties gemaakt.

Opening expositie
De officiële opening van de expositie vindt plaats op vrijdag 26 april om 16.00 uur bij Babel. Studenten delen hun ervaringen met betrekking tot het maakproces en presenteren aansluitend hun eigen werken. De expositie is vervolgens te bezichtigen op maandag tot en met vrijdag van 8:30 – 17:00 uur bij Babel aan Hinthamerstraat 74 te ’s-Hertogenbosch. In de avonden en in het weekend is het gebouw aan Hinthamerstraat 74 wisselend geopend.

Iedereen is uitgenodigd om het thema duurzaamheid door de ogen van jongeren te komen bekijken.

Praktische informatie
De opening van de expositie vindt plaats op vrijdag 26 april 2019 om 16.00 uur bij Babel (voorheen Muzerije) aan Hinthamerstraat 74 in ’s-Hertogenbosch.