Persberichten december 2020

Koks van de toekomst koken met minder zout

8 dec

De Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch vindt het belangrijk dat hun koks van de toekomst bewust zijn van hoe zij lekker én gezond kunnen koken. In samenwerking met de Nierstichting en haar partners leert de horecaopleiding studenten waarom (teveel) zout ongezond is en hoe zij met minder zout toch heel smaakvol kunnen koken. Samen ontwikkelden zij een speciale leermodule ‘minder zout, meer smaak’.

Dutch Cuisine

“De leermodule ‘minder zout, meer smaak’ sluit goed aan bij de principes van Dutch Cuisine”, vindt  Twan Musters, adjunct-directeur Middelbare Horeca School Koning Willem I College. “In onze opleiding staan de vijf principes van de Dutch Cuisine-filosofie centraal. Dit betekent 100% duurzaam en toekomstgericht met winst voor iedereen: producent, consument en de aarde. Studenten doen tijdens de opleiding werkervaring op in restaurants. Zo krijgen deze koks van de toekomst ook een breder toekomstperspectief.”

Smaakvolle gastcolleges

De koks van de toekomst van MHS gingen afgelopen 14 weken met elkaar de uitdaging aan om een smaakvol en zoutbewust menu met maximaal 2 gram zout te bereiden. Zij kregen onder meer inspirerende gastcolleges over alternatieve smaakmakers verzorgd door de Nierstichting en haar partners.

Proef op de som

Dinsdag 8 december was de proef op de som en bereidden de leerling-koks gebaseerd op eigen recept heerlijke gerechten op smaak met minder zout. “Verrassend hoe veel smaak je uit producten haalt, als je maar de juiste technieken gebruikt. Daardoor kun je zout makkelijk achterwegen laten. Het product is zelfs puurder en eerlijker van smaak”, aldus Sue van Erp en Michèlle Nelissen, koks van de toekomst vgan MHS.

Kennis direct in praktijk

“We willen onze studenten laten nadenken over onze voeding”, legt Twan uit. “Wat is de toekomst van ons eten? Hoe draagt voeding bij aan onze gezondheid? De intensieve samenwerking met de Nierstichting geeft onze studenten inzicht in wat de gezondheidseffecten zijn van (teveel) zoutgebruik. Door deze kennis direct aan de praktijk te verbinden, ervaren zij zelf dat de gezondere alternatieven hetzelfde smaakeffect hebben als zout. Zo stimuleren we ‘een nieuw normaal’ waar voeding een bijdrage levert als gezond medicijn voor de toekomst.”

Nierstichting Restaurant Driedaagse

De Nierstichting wil samen met partners en opleidingen deze speciale zout module verder ontwikkelen en uitrollen naar nog meer opleidingen in het hele land. De opgedane kennis gaan de studenten binnenkort in de praktijk brengen.  Zo doet MHS mee aan de Nierstichting Restaurant Driedaagse van 22-28 maart 2021. Restaurants door heel Nederland serveren tijdens deze drie dagen een lunch en/of diner met aandacht voor pure ingrediënten, verse producten, rijke smaakmakers en minder zout. Mochten restaurants tegen die tijd gesloten zijn, dan kunnen restaurateurs er voor kiezen om een take away variant aan te bieden.

KW1C krijgt keurmerk World-class Workplace

10 dec

In november nam het Koning Willem I College deel aan een onafhankelijk onderzoek naar medewerkerstevredenheid, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectory. De ruime meerderheid van de medewerkers nam de tijd om de vragenlijst in te vullen. Het college van bestuur van het Koning Willem I College was blij verrast dat ze het keurmerk World-class Workplace ontvingen. Een keurmerk dat 100% gebaseerd is op de beoordeling van medewerkers.
“We zijn erg blij met zoveel betrokkenheid”, zegt Jos van Kessel, voorzitter van het college van bestuur. “Doordat er zoveel medewerkers deelnamen aan het onderzoek, hebben wij een duidelijk beeld gekregen van wat goed gaat en waar de verbeterpunten liggen.”

Betrokken medewerkers

“Dat onze medewerkers hoog scoren op betrokkenheid (8,4), bevlogenheid (7,6) en tevredenheid (7,7) is voor ons vooral een bevestiging dat we werken met bijzondere mensen”, verklaart Jos. “Een mooie club die zich met hart en ziel inzet voor onze studenten. Dat we daarnaast als werkgever ook nog een 7,7 scoren, maakt ons vooral enorm trots.”

Goed werkgeverschap

Het Koning Willem I College scoorde op ‘goed werkgeverschap’ boven het landelijk gemiddelde. Dit leverde het college het keurmerk van ‘World-class Workplace’ van Effectory op. Volgens de onderzoekers is goed werkgeverschap juist in deze tijd waarin zoveel ontwikkelingen zijn, belangrijker dan ooit.
Het keurmerk ‘World-class Workplace’ dat tot dit jaar nog ‘Beste Werkgevers’ heette, is een initiatief van Effectory. Het is Nederlands grootste onafhankelijke keurmerk voor goed werkgeverschap en is volledig gebaseerd op de mening van werknemers. Effectory begon vijftien jaar geleden met het in kaart brengen en belonen van goede werkgevers en goed werkgeverschap.

KW1C tweede bij uitreiking duurzaamste mbo van Ned

11 dec

Vrijdag 11 december vond de tweede SustainaBul MBO-uitreiking plaats. Vorig jaar werd het Koning Willem I College uitgeroepen tot duurzaamste mbo van Nederland. Het college scoorde dit jaar het hoogst op onderwijs en haalde in totaal 218 van de 300 punten. Hiermee behaalde Koning Willem I College de tweede plaats bij de uitreiking duurzaamste mbo van Nederland. De uitreiking vond online plaats tijdens de laatste dag van de symposiumweek 'Duurzaam Denken en Doen'.

In totaal deden er 19 mbo scholen mee aan de verkiezing, het dubbele van vorig jaar. De winnaar van het SustainaBul 2020 is het Wellant College met 240 punten. Een nieuwkomer in de top 3 van dit jaar is het ROC van Flevoland met 215 punten. De jury sprak over de succesfactor bij scholen: “De scholen met een duurzaamheidscoördinator of practor, die omringd worden door een interdisciplinaire groep personeelsleden uit de school, aan duurzaamheid en de SDGs werken maken daarbij de grootste stappen en scoren allemaal hoger in de ranglijst.”

Inspirator

Sandra Pellegrom (SDG coördinator Nederland): “Dat laat zien dat de aanstelling van zo’n kartrekker en inspirator binnen de school een belangrijke voorwaarde is voor succes.” Deze kartrekker kan het echter niet alleen; docenten, studenten, medewerkers en bestuurders moeten worden meegenomen in het proces. Ook het Koning Willem I College heeft al verschillende jaren een duurzaamheid coördinator in dienst.

UNESCO-school

Het Koning Willem I College heeft duurzaamheid verankerd in zijn kernwaarden. Als UNESCO-school zet het college zich in voor een betere wereld en versterking van duurzaamheid. Daarnaast zette het College van Bestuur van het Koning Willem I afgelopen jaar een handtekening onder het SDG (Sustainable Development Goals) Charter. Hiermee onderstreept het college het belang om samen te werken aan een betere wereld.

SDG Charter

Het SDG Charter is een intentieverklaring waarmee het college zich verbindt aan het behalen van de Sustainable Development Goals (SDGs). Dit zijn zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen om de wereld te verbeteren voor 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. De SDG’s zijn afgesproken door de Verenigde Naties (VN), waar Nederland ook bij hoort.

SustainaBul MBO

De SustainaBul MBO wordt georganiseerd door Leren voor Morgen en is gebaseerd op de SustainaBul in het hoger onderwijs. Het is een positieve wedstrijd waar onderwijsinstellingen naar elkaar kijken en elkaar van feedback voorzien om steeds beter te worden in het integreren van duurzaamheid ben hen op school. Dit is het tweede jaar dat deze wedstrijd wordt georganiseerd.

Ali B steekt studenten KW1C hart onder de riem

14 dec

Studenten in het mbo hebben een pittige tijd. Veel van hun lessen vinden online plaats en naar school komen kan kan alleen voor praktijkles. Studenten uit klas 2EVA van het Evenementenbureau van het Koning Willem I College bedachten iets om hun schoolgenoten aan het einde van het jaar wat positiviteit en extra motivatie te geven om vol te houden. Zij nodigden Ali B uit om tijdens een 'hybride' evenement alle studenten van het college een hart onder de riem te steken.

Een paar weken geleden gaven de studenten van de opleiding 'medewerker evenementenorganisatie' via social media de eerste hints. Welke mystery guest komt naar het college? De eerste 30 studenten die het goed raadden, kregen een Golden Ticket en mochten er echt bij zijn in de Koningszaal. Een fractie van de normale capaciteit van de zaal. De rest van de 13.000 studenten kon vanuit huis via een livestream kijken naar het optreden.

“Het evenement was eigenlijk alleen bedoeld voor de studenten van onze afdeling Handel & Commercie. Toen kwamen wij op het idee om iets te organiseren voor al onze medestudenten”, vertelt Amber Westerlaken (17). Tessa van de Wildenberg (18) vult haar aan: “Wij zijn echte doeners, dus vier dagen per week les op ons zolderkamertje, daar worden wij niet blij van. Het zijn onzekere tijden en we moeten volhouden. Daarom hebben wij met onze hele klas besloten om Ali B te vragen om ons en onze medestudenten positiviteit en extra motivatie mee te geven.“

Studente Kyara Passon (19) vond het fijn om weer eens in de praktijk bezig te zijn. “Door corona kwam de hele evenementenbranche stil te leggen. Dus ook de evenementen die wij als studenten normaal gesproken regelen binnen het Evenementenbureau van het college. Dit project gaf ons veel nieuwe energie. Hopelijk geldt dat ook voor onze medestudenten.