Persberichten januari 2019

Horecastudenten KW1C presenteren eigen recepten

4 feb

In samenwerking met Stichting Fruitcultuur Brabant en met ondersteuning van Nationaal Landschap Het Groene Woud ontwikkelden studenten van het Koning Willem I College hun eigen, unieke recepten met Brabantse appelsoorten van weleer. Op maandagmiddag 4 februari 2019 presenteren ze het resultaat tijdens de Open Keuken.

De Open Keuken markeert de start van een langdurige samenwerking tussen het Koning Willem I College en Stichting Fruitcultuur Brabant. Onderdeel van de feestelijke aftrap is de donatie van een hoogstamfruitboom vanuit Fruitcultuur Brabant aan het college. Het College van Bestuur neemt de fruitboom in ontvangst.

Smakelijke creaties
Naast een toelichting over het belang van dit project en ‘vergeten’ fruitsoorten, staan we deze middag ook stil bij de receptontwikkeling. Studenten lichten hun smakelijke creaties toe en geven gasten de mogelijkheid te proeven. De recepten van de studenten worden vastgelegd in een receptenbundel, die gasten achteraf digitaal kunnen ontvangen.

Praktisch informatie
De Open Keuken vindt plaats op maandag 4 februari van 14.00 – 16.00 uur in de Mensa, Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College aan de Vlijmenseweg 2 in ’s-Hertogenbosch. De overhandiging van de fruitboom vindt tussen 14.00 -14.30 uur plaats.

Studenten in de race voor titel beste (motor)fietstechnicus van Europa

10 jan

Voor de tweede keer doet Nederland mee met de Europese wedstrijd voor beste (motor)fietsmonteur van Europa. Drie studenten tweewielertechniek van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch strijden 11 en 12 januari 2019 in Wenen tegen vijf andere Europese landen.

De wedstrijd voor beste (motor)fietsmonteur van Europa wordt al een aantal jaar georganiseerd en vindt dit jaar plaats bij de Berufsschule für Kfz-Technik in Wenen. Duitsland, Zwitserland, Tsjechië, Oostenrijk, Polen en Nederland zijn dit jaar van de partij.

Deelnemers
De zes landen sturen deelnemers voor fietstechniek en motorfietstechniek. Vanuit het Koning Willem I College zijn dat voor de categorie fietstechniek Jordi Steenbakkers uit Boxtel en Joey Donkers uit Handel. Voor de categorie motorfietstechniek is dat Nick Woppenkamp uit Rijen. Zij wisten zich te kwalificeren tijdens voorrondes op school. Zaterdag 12 januari wordt bekendgemaakt wie zich de beste tweewielermonteur van Europa mag noemen.

Gelijke Europese kwalificaties
Achterliggende gedachte van deze Europese wedstrijd is om op Europees niveau de ‘kwalificaties’ op een gelijk niveau te krijgen. Fabrikanten willen al jaren dat een gediplomeerde monteur uit Oostenrijk op het zelfde niveau functioneert als zijn collega uit Nederland of Tsjechië.

v.l.n.r.: Jordi, Nick en Joey

Convenant voor samenwerking KW1C en BAM Infra Energie & Water

11 jan

Gisteren hebben het Koning Willem I College en BAM Infra met het onderdeel Energie & Water een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Een samenwerking die, door kennis en ervaring uit te wisselen, voor beide partijen een meerwaarde oplevert.

Voor ons college geeft de samenwerking de mogelijkheid om het curriculum van onze opleidingen in de Infra te kunnen blijven toetsen en dit te vertalen in praktisch onderwijs voor onze studenten. BAM Infra krijgt de mogelijkheid gebruik te maken van de kennis en capaciteit van het Koning Willem I College om de opleidingen van toekomstige en huidige medewerkers te onderhouden en aan te passen aan nieuwe innovatieve ontwikkelingen op het gebied van ondergrondse infra.

De samenwerking zal o.a. bestaan uit gastlessen aan studenten, excursies voor studenten, promotie van Infra-opleidingen aan vmbo’s en het organiseren van bijeenkomsten op het gebied van innovatie.

Door het structureel uitwisselen van kennis en ervaring hopen ons college en BAM de afstand tussen het middelbaar beroepsonderwijs en bedrijfsleven te verkleinen en doorstroom naar het hoger beroepsonderwijs te bevorderen.

Cor van Gerven (lid van College van Bestuur van Koning Willem I College) en Marloes Kooijmans (directeur Operations van BAM Infra Energie & Water) zetten hun handtekening onder het convenant.

Student Nick Woppenkamp wint EK motorfietstechnicus

16 jan

Nick Woppenkamp, student tweewielertechniek van het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch, heeft afgelopen zaterdag de eerste plaats behaald tijdens het Europees kampioenschap voor beste mbo motorfietsmonteur.

Op 11 en 12 januari streden de studenten uit diverse landen tegen elkaar. Nick wist de eerste plaats te behalen in de categorie motorfietstechniek en is daarmee de beste mbo monteur motorfietstechniek van Europa. "De opdrachten waren goed te doen. We moesten bijvoorbeeld een versnellingsbak demonteren, onderdelen vervangen en daarna weer monteren, contactpuntjes vervangen van een oude motorfiets en een spanningsregelaar volledig doormeten. Ik vind het echt super dat ik gewonnen heb, want ik had het niet verwacht. Ik had het voor geen goud willen missen", vertelt Nick trots. Hij werkt, naast zijn BBL-opleiding, bij Divmo, een motorfietsbedrijf in Goirle.

Deelnemers
De wedstrijd voor beste (motor)fietsmonteur van Europa wordt al een aantal jaar georganiseerd en vond dit jaar plaats bij de Berufsschule für Kfz-Technik in Wenen. Duitsland, Zwitserland, Tsjechië, Oostenrijk, Polen en Nederland waren dit jaar van de partij. De zes landen stuurden deelnemers voor fietstechniek en motorfietstechniek. Vanuit het Koning Willem I College wisten twee studenten fietstechniek en een student motorfietstechniek zich te kwalificeren tijdens de voorrondes op school.

Gelijke Europese kwalificaties
Achterliggende gedachte van deze Europese wedstrijd is om op Europees niveau de ‘kwalificaties’ op een gelijk niveau te krijgen. Fabrikanten willen al jaren dat een gediplomeerde monteur uit Oostenrijk op hetzelfde niveau functioneert als zijn collega uit Nederland of Tsjechië.

Nick Woppenkamp (midden) uitgeroepen tot beste mbo monteur motorfietstechniek van Europa.

Bouwkunde studenten ontwerpen en bouwen Tiny House

18 jan

Ontwerp en bouw een Tiny House voor bewoners Edwin en Iris. Dat is de uitdaging die tweedejaarsstudenten Constructieve en Commerciële Bouwkunde van het Koning Willem I College kregen. In samenwerking met gemeente ’s-Hertogenbosch en Stichting Minitopia gingen negen studententeams de afgelopen weken aan de slag met het ontwerpen van dit ‘minihuis’ voor de landelijke wedstrijd SLIMCirculair. Donderdag 24 januari 2019 maken de bewoners, gemeente ’s-Hertogenbosch en Stichting Minitopia het winnende ontwerp bekend. Het gekozen ontwerp wordt niet alleen in detail uitgewerkt, maar komende maanden ook daadwerkelijk gebouwd door de studenten. Bewoners Edwin en Iris verhuizen dit voorjaar nog naar hun Tiny House.

De gemeente ’s-Hertogenbosch benaderde het Koning Willem I College met de vraag om een Tiny House te ontwerpen en bouwen voor de locatie Minitopia aan de Poeldonkweg in ’s-Hertogenbosch. Met als insteek om het winnende ontwerp in te zenden bij de landelijke ontwerpwedstrijd SLIMCirculair voor meest CO2-vriendelijke, spraakmakende, vernieuwende, duurzame en circulaire ontwerp.

Duurzaam en energieneutraal
“Een mooie opdracht voor onze studenten”, vertelt Hilde Vorstermans, leraar bij de afdeling Bouw-Infra, Architectuur en Meubeldesign. “Het ontwerp mag niet meer dan € 30.000,- kosten en moet modulair gebouwd worden. Over vijf jaar moet de woning bovendien op een andere locatie geplaatst kunnen worden. Daarnaast mogen de studenten uitsluitend bouwen met duurzame materialen én is de wens dat het Tiny House helemaal energieneutraal wordt.” De studenten kregen de afgelopen weken onder andere gastlessen om meer te leren over bouwen met biobased en circulaire materialen.

Van alle markten thuis
Voor het lerarenteam is het ook een uitdagende opdracht. “We starten wekelijks gezamenlijk met de negen groepen op en ronden elke week gezamenlijk af, maar we werken niet met een projectplanning, taken of lesbrieven. De groepen beoordelen elkaar op samenwerking, maken zelf een weekplanning, stemmen regelmatig af met de opdrachtgever en hebben binnen de groep ieder hun eigen taakverdeling. Ook leren de studenten promoten en netwerken, bijvoorbeeld via LinkedIn”, vult Hilde aan. Daarnaast hebben de studenten de afgelopen weken locatie Minitopia bouwrijp gemaakt door terpen aan te leggen en leidingen te isoleren.

Ondersteuning
Studenten worden ondersteund door het bedrijfsleven, Stichting Minitopia, de bewoners van Minitopa en de gemeente ’s-Hertogenbosch. De coördinatie is handen van het Koning Willem I College, SLIMCirculair en Minitopia.

Wie wordt de winnaar?
Op 24 januari is er een juryavond, waar de gemeente ’s-Hertogenbosch, Stichting Minitopia, wedstrijd SLIMCirculair, twee leraren en uiteraard de opdrachtgevers zelf het winnende ontwerp kiezen.

Meer informatie over de landelijke wedstrijd is te vinden op https://www.slimcirculair.com

VMBO leerlingen Mobiliteit en Transport gaan strijd aan op KW1C

30 jan

Donderdag 31 januari laten leerlingen van VMBO-scholen uit 's-Hertogenbosch, Gorinchem, Veghel, Waalwijk, Oss en Wijk en Aalburg zien wat ze op het gebied van voertuigentechniek allemaal kunnen. De leerling die de meeste punten behaald bij de verschillende opdrachten wint de VMBO Automotive Cup.

In theoretische voorrondes hebben leerlingen van VMBO Mobiliteit en Transport zich kunnen plaatsen voor de wedstrijd op het Koning Willem I College. Per school gaan de beste twee leerlingen de strijd aan tijdens verschillende praktijkopdrachten. "Op deze manier kunnen de leerlingen meteen een kijkje nemen in onze keuken. Leuke bijkomstigheid is dat de leraren vmbo uit de regio elkaar informeel ontmoeten en spreken", vertelt Thieu van den Elzen, directeur van de afdeling Mobiliteit & Logistiek.

Praktijkopdrachten
“De leerlingen krijgen in zes rondes verschillende opdrachten. Zoals het inspecteren van een vrachtwagen en daarvan enkele onderdelen benoemen. Of het uitlezen van de storing bij een auto en het aanwijzen van het defecte onderdeel en dat onderdeel repareren/vervangen”, geeft Thieu aan. Ook het vervangen van de remblokken van een auto en het maken van de verlichting komen aan bod.

Bokaal en gereedschap
De leerlingen worden beoordeeld door Abdel Moussati (Bossche Vakschool), Marten Jongenelen (Willem van Oranje College), Tom Berkers (Fioretti College), Gerard Havenaar (Hooghuijs Lyceum), Wim van Leerdam (Gilde Vakcollege) en Bert Luijten (SG de Overlaat). Rini van Berkom en Hedzer van der Kooi hebben vanuit het Koning Willem I College de regie en zijn de jury/toezichthouders. De leerling met de meeste punten wint de bokaal en gereedschap van BOXO. De wedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door Sjef van Belkom (Serenco ‘special tools’) en Wouter van den Hurk (educatie onderdelen voor automotive).

Deelnemende scholen
De volgende VMBO-scholen doen mee aan de wedstrijd:

• Bossche Vakschool te Den Bosch
  • Fioretti College te Veghel