Persberichten juli 2021

KW1C doel om 50% minder CO2 uit te stoten flinke stap dichterbij

21 jul

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor het Koning Willem I College. In 2019 won het college de titel Duurzaamste mbo van Nederland. Niet alleen is duurzaamheid een belangrijk onderwerp in het onderwijs, ook bij de eigen huisvesting zet het Koning Willem I College al jaren belangrijke stappen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Deze zomer vervangt het college alle CV ketels door warmtepompen op de hoofdlocatie aan de Vlijmenseweg. Ze doen dit in samenwerking met installatie adviesbureau Klictet uit Oisterwijk en bouwbedrijf Heijmans uit Rosmalen.

“We werken al jaren aan de verduurzaming van onze gebouwen”, vertelt Harry van Ballegooijen, directeur Facilitair bedrijf & IT van het Koning Willem I College. In 2030 willen we 50% minder CO2 uitstoten ten opzichte van het jaar 2010. Elk jaar nemen we maatregelen om onze uitstoot verder te verlagen. Enkel glas vervangen we door dubbel of triple-glas, we installeerden al meer dan 1.000 zonnepanelen op onze locatie aan de Onderwijsboulevard en de nieuwbouw op die locatie is zelfs een ‘bijna energieneutraal gebouw’ (BENG). Met de vervanging van de CV ketels aan de Vlijmenseweg komt het doel van 50% verlaging van CO2-uitstoot weer een flinke stap dichterbij. De warmtepompen zorgen ervoor dat de gebouwen straks op een duurzame manier worden verwarmd en gekoeld.

Op advies van Klictet vervangt het Koning Willem I College de CV installatie door een volledig elektrisch warmtepompsysteem. Hiermee bespaart het college ruim 350.000m3 gas per jaar. Ook gaat de CO2 uitstoot flink omlaag: 650.000 kg CO2 minder per jaar. “Om de CO2 uitstoot te compenseren zou een bos met 27.000 bomen nodig zijn”, aldus Cas de Roij, duurzaamheidsadviseur bij Klictet.

Bij de realisatie van het project komt meer kijken dan “gewoon” de CV’s vervangen door warmtepompen. De hoge leeftijd van de gebouwen maakt het extra uitdagend. Zo moest de stroomvoorziening worden aangepast en de regeltechniek opnieuw aangelegd. De ruimtes waar de CV ketels stonden hebben een nieuwe functie gekregen en dus een opknapbeurt. Ook zijn er geluidschermen rond de warmtepompen geplaatst om geluidsoverlast voor de buurtbewoners tegen te gaan.

Frank Engelen, Projectmanager Heijmans: “Heijmans vindt het belangrijk om een omgeving altijd beter achter te laten dan dat we het aantroffen. We zijn blij dat we het Koning Willem I College een verduurzamingsslag konden geven, zodat het nieuwe studiejaar straks in een toekomstbestendig pand van start kan gaan.”

Koning Willem I College, Heijmans en Klictet vervangen CV ketels Vlijmenseweg door warmtepompen.

Geen studie­keuze gemaakt? Toekomst­jaar voor vmbo

14 jul

Gemotiveerde leerlingen van het vmbo en havisten zonder diploma die door omstandigheden geen studiekeuze hebben gemaakt, krijgen bij het Koning Willem I College een unieke kans. Zij kunnen gebruikmaken van het Toekomstjaar. Een jaar vol met activiteiten om er achter te komen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Belangrijke vraagstukken bij het maken van een duurzame studiekeuze.

Coronamaatregelen zorgden ervoor dat open dagen niet door konden gaan, meeloopdagen niet mogelijk waren en ook het geven van studieadvies door decanen van de vmbo-instellingen moest helaas op afstand gebeuren. Veel leerlingen stelden hierdoor hun studiekeuze uit.

Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?
Voor 20 gemotiveerde leerlingen van het vmbo kader, gl en tl die hierdoor niet tot een studiekeuze konden komen en havisten die hun diploma niet haalden, is er een oplossing: Het Toekomstjaar. In dat jaar, of korter waar tussentijds instromen mogelijk is, staat de leerlingen een programma te wachten waarin zij volop inzoomen op de vragen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen.

In een aanvullend programma lopen ze beroepsoriënterende stages, doen ze vrijwilligerswerk, ontplooien ze maatschappelijke activiteiten en stellen ze doelen voor zichzelf. Het programma bestaat uit klassikale en individuele onderdelen. De studenten werken alleen, met een coach of met elkaar. Alles om tot een keuze te komen die leidt naar een passende opleiding en een mooie toekomst. De mate waarin zelfstandigheid wordt gevraagd neemt na de eerste intensieve weken steeds meer toe.

Ben jij geïnteresseerd?
Wil jij actief met jouw toekomst aan de slag en ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor het Toekomstjaar? Mail dan naar toekomstplein@kw1c.nl, of bel naar het Studenten Succes Centrum van het Koning Willem I College: 073 – 624 9 600. Aan de hand van een individueel kennismakingsgesprek kijken we samen of het Toekomstjaar een goede oplossing is voor jou.

We starten op 6 september 2021. Ben je jonger dan 18 jaar, dan betaal je slechts een kleine eigen bijdrage. Ben je 18 jaar of ouder? Dan betaal je dezelfde kleine bijdrage en de helft van het wettelijke lesgeld vanwege de coronapandemie.