Pers­berichten december 2018

Kleurrijke samenwerking KW1C en Kings of Colors

6 dec

Op donderdag 6 december 2018 vond de aftrap plaats van de samenwerking tussen Kings of Colors en het Koning Willem I College. Op 14, 15 en 16 juni 2019 organiseert Kings of Colors een Urbanfestival op de Tramkade. Studenten van het Evenementenbureau van het Koning Willem I College nemen de organisatie mede voor hun rekening.
Kings of Colors organiseert voor de vijfde keer op rij dit festival. Door de groei van het festival namen de organisatoren contact op met het Koning Willem I College. “Deze school heeft veel verschillende opleidingen. Van techniek tot theater: de studenten van het college kunnen ons op veel manieren helpen. Mooi dat we op deze manier iets voor elkaar kunnen betekenen. De samenwerking onderstreept onze platform visie”, aldus Jan-Henk van Ieperen organisator van het Kings of Colors Festival.

Koning Willem I College area
Op vrijdag 14 juni mogen de studenten hun eigen area hosten. De invulling voor wat er
die dag in de area gebeurt, wordt dus geheel overgelaten aan het evenementenbureau.
Voor de studenten een kans om hun creativiteit te laten zien en neer te zetten wat past in de stijl van het festival en de gasten vermaakt.

Voor iedereen wat wils
Het festival is volledig in de Urban stijl. Denk aan graffiti, Street art en hiphop. Een gratis festival met voor iedereen wat wils. Speciaal voor de kinderen is er een ‘Kids of Colors’ met vele activiteiten zoals een workshop graffiti. Verschillende foodtrucks zorgen ervoor dat ook de inwendige mens niets tekort komt.

Over Kings of Colors
Kings of Colors is door het gehele jaar actief om mensen met elkaar te verbinden via de Urban/Hip-hop scene. Zo organiseren ze niet alleen het graffiti festival, maar ook de Murals in ’s-Hertogenbosch zijn van de hand van Kings of Colors. Het grote doel van Kings Of Colors? Mensen laten kennis maken met deze subcultuur en de bijbehorende sfeer overbrengen.

Jeanette Noordijk neemt afscheid als voorzitter CvB

13 dec

Het aangekondigde afscheid van Jeanette Noordijk, die zes jaar lang de functie van voorzitter van het College van Bestuur van het Koning Willem I College heeft bekleed maar nu met pensioen gaat, ging vanmiddag in de Koningszaal gepaard met tal van momenten van ontroering. Circa tweehonderd genodigden waren daarvan getuige.

Vele herinneringen kwamen voorbij, deels verwoord in de openingsspeech door Jan Hamming, voorzitter van de Raad van Toezicht. Cor van Gerven, lid van het College van het Bestuur, haakte op persoonlijke wijze in op de vruchtbare samenwerking die hij al die jaren met Noordijk heeft mogen ervaren.

Naast een terugblik was er eveneens ruimte voor een blik op de toekomst. Yolande Ulenaers, die het stokje inmiddels heeft overgenomen, kreeg van haar voorgangster alle succes toegewenst.

De bijeenkomst werd opgeluisterd door een mooi staaltje entertainment. Oud-studente Floor Bazelmans en Jos Broos zorgden voor een sentimenteel openingslied. Later speelden derdejaars studenten van de theateropleiding een deel van de voorstelling 'Dit verhaal had over een meisje moeten gaan (maar dat is niet gelukt)'.

Jeanette Noordijk (links) en Yolande Ulenaers

Fotograaf: Ad Siemons

15 topopleidingen op het Koning Willem I College

17 dec

Vandaag verschijnt de nationale Keuzegids Mbo 2019. In deze gerespecteerde en gezaghebbende gids scoort het Koning Willem I College weer hoog. “We zijn er trots op dat we maar liefst 15 topopleidingen in huis hebben. Onze Middelbare Horeca School spant de kroon, daar zijn alle opleidingen top! Een geweldige prestatie, en dat al vijf jaar op rij”, aldus Yolande Ulenaers, voorzitter College van Bestuur. Het Koning Willem I College staat landelijk in de top 10 van beste grote roc’s.

De studenten van de horeca- en koksopleidingen zijn dit jaar het meest enthousiast. De studenten zijn over alle onderdelen positief. Ze vinden de begeleiding erg goed en de stage leerzaam. Ook lukt afstuderen zonder vertraging prima. Bij de technische opleidingen behoort Procestechniek tot de beste van Nederland. De studenten zijn op vrijwel alle punten meer dan tevreden. De beroepsvoorbereiding is goed en de sfeer is uitstekend.

Meer uitblinkers
De Sportacademie van het Koning Willem I College blinkt uit en staat op de (gedeelde) tweede plek op de nationale ranglijst. Het meest positief zijn deze studenten over het schoolklimaat. Ze vinden de sfeer op school prettig en waarderen dat er naar ze geluisterd wordt. Onze opleiding MBO-verpleegkundige is de beste van Brabant en de tweede beste van Nederland. Daar is onder andere het contact met de docenten op school heel goed.

Topopleidingen
De volgende opleidingen van het Koning Willem I College ontvangen het predicaat Topopleiding 2019:
•Bij het domein Techniek:
Procesoperator A, Procesoperator B, Operator C
•Bij het domein Zorg, Welzijn & Sport:
Sport en bewegen/Coördinator, Apothekersassistent, Doktersassistent, Tandartsassistent, Mbo Verpleegkundige
•Bij domein Orde & Veiligheid:
Handhaver Toezicht en Veiligheid
•Bij domein Creatief:
Acteur
•Bij domein Horeca &Toerisme:
Gastheer/gastvrouw, Zelfstandig werkend gastheer-gastvrouw, Manager/Ondernemer horeca, Kok, Zelfstandig werkend kok

Waardevol instrument
De Keuzegids Mbo2019 is een waardevol en veel gebruikt instrument bij schoolkeuze. Per vakgebied staat in de gids een uitgebreid overzicht van opleidingen, arbeidsmarktgegevens en een kwaliteitsvergelijking tussen de scholen. De oordelen per opleiding zijn berekend op basis van studiesuccescijfers, studentenoordelen (monitor Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs) en de Inspectie van het Onderwijs.
Bron: “Keuzegids Mbo 2019”, uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI). www. keuzegids.nl

Ruim 6000 euro opgehaald voor 3FM Serious Request

21 dec

In samenwerking met het Bosch’ Winterparadijs organiseerde het Koning Willem I College vandaag een evenement voor het goede doel. Wethouder Kâhya en voorzitter van het College van Bestuur van het Koning Willem I College, Yolande Ulenaers onthulden aan het einde van de middag het bedrag dat is opgehaald voor Serious Request. Het gaat, inclusief een donatie van de gemeente 's-Hertogenbosch van 1500 euro, om een totaal van 6223,90 euro.

Dit bedrag is tot stand gekomen door diverse initiatieven van de studenten. Er vonden vandaag vele activiteiten plaats op het Bosch' Winterparadijs, waarvan de opbrengst (deels) ten goede kwam aan het goede doel. Zo kon men schaatsen, tuben op een ijsglijbaan en poffertjes eten. Bezoekers konden ook een donatie achterlaten in de grote donatiebox bij het podium. Daarnaast hebben studenten van het Koning Willem I College onder andere auto's gewassen voor het goede doel, een studentenfeest georganiseerd in 't Pumpke gisterenavond en de schaatsbaan bemenst.

Ook heeft het college zijn studenten en medewerkers opgeroepen vanuit de diverse onderwijslocaties naar het Bosch' Winterparadijs te wandelen. Voor welke wandelaar doneerde het college ook nog eens 1 euro aan Serious Request.

Wethouder Kâhya (links) en Yolande Ulenaers (rechts) samen op het podium om het opgehaalde bedrag te onthullen