Pers­berichten december 2019

Studenten mogen exposeren in Milaan

2 dec

Ontwerp een product dat duurzaam en interactief is, met als thema ‘Social design’. Dat was de opdracht voor de designwedstrijd voor studenten van Meubeldesign en Human Technology van het Koning Willem I College. Op het spel: het ontwerp uitvoeren en exposeren op de grootste designexpo van Europa, de Milaan Designweek 2020!

Op zaterdag 30 november, tijdens de Open Dag van het college, maakte de deskundige jury de winnaars bekend. De jury bestond uit internationaal bekend ontwerper Jeroen Wand, docent en ontwerper Raymond Hilhorst en docent Maikel van de Berg. De inzendingen waren van hoog niveau, dus het was nog niet zo gemakkelijk om een keuze te maken. Er zijn winnaars in vijf categorieën: eerste-, tweede-, derde- en vierdejaars studenten en een overall winnaar.

Tijdens de uitreiking was er een live-verbinding met jurylid Jeroen Wand, die op dat moment voor werkzaamheden in Zwitserland was. Hij maakte op groot scherm de winnaars bekend. Raymond Hilhorst reikte de prijzen uit. De winnaars mogen niet alleen hun ontwerp realiseren en exposeren in Milaan, ze kregen ook een mooie set Festool elektrisch handgereedschap.

Winnaar eerstejaars studenten: Joep de Ruijter
Joep ontwierp een dynamische zitplaats voor openbare ruimtes, waarbij de gebruikers zelf kunnen bepalen hoe zij daar zitten. Ze kunnen op een bank zitten of op een stoel aan tafel, of schuin tegenover elkaar. Het meubel is aan te passen aan de manier waarop de gebruikers het met elkaar willen gebruiken. Dat alles met één fraai vormgegeven element dat in verschillende posities kan worden gedraaid. Joep moet nog wat details uitwerken voordat het meubel in Milaan staat, maar het zal daar de show zeker gaan stelen.

Winnaar tweedejaars studenten: Rick Verwiel en Bodhi Remie
Bodhi en Rick ontwierpen een meubel dat ons eraan herinnert dat onze zeespiegel stijgt en dat wij daar zelf nog invloed op hebben. Zij zetten ons aan het denken over wat onze maatschappij nog te doen heeft om haar voeten droog te houden. De tafel heeft een fraai golvend onderblad dat als een golf overgaat naar een op de zelfde wijze golvend bovenblad. Hiermee verwijzen zij naar de stijging van de zeespiegel. Ook Rick en Bodhi moeten nog wat details verder uitwerken, maar daar heeft de jury alle vertrouwen in.

Winnaar derdejaars studenten: Thijs Vriezekolk
Thijs ontwierp een eenvoudig maar fraai vormgegeven stoel van eiken en zwart gebeitst berken multiplex, waarin de gebruiker zijn telefoon kan opladen. De telefoon wordt alleen opgeladen als je op de zitting voldoende druk uitoefent door erop te zitten. De gebruiker is dan niet in staat om met zijn telefoon bezig te zijn en kan zich veel socialer opstellen. De stoel mag volgens de jury in de vormgeving nog iets meer verwijzen naar zijn oplaadfunctie. Dat is eenvoudig door Thijs te verwezenlijken. Thijs was tijdens de prijsuitreiking met zijn stagebedrijf aan het werk in het buitenland en daarom heeft Ruben zijn prijs in ontvangst genomen.

Winnaar vierdejaars studenten: Ruben Scheuermann
Ruben ontwierp meubilair voor nieuwe openbare ruimtes, op plekken waar vroeger iets anders heeft gestaan. Het materiaal dat hij gebruikt in zijn meubels is het puin van de oude gebouwen van die plek, zodat de herinnering aan de oude situatie levend blijft. Een prachtige openbare zitplaats om te mijmeren over toen. Bij dit project wijst de jury erop dat Ruben nog wel moet zoeken naar een duurzamer bindmiddel voor zijn puinbank, voordat hij kan exposeren in Milaan. Ruben was het daarmee eens.

Overall winnaar: Zoë Sperling
Zoë ontwierp een meubel waarmee hij verwijst naar de branden in het Amazonegebied; ‘The repairing cupboard’. De Amazone wordt ook wel de longen van de aarde genoemd. Die worden in een steeds sneller tempo afgebrand, ten behoeve van mijnbouw en landbouw. Door de branden ontstaat veel koolstofdioxide en door het verdwijnen van al de bomen en planten wordt er veel minder zuurstof geproduceerd. Ook neemt het leefgebied van zeer veel dieren af, de biodiversiteit neemt hierdoor snel af. Een zeer goed onderwerp om de mensen in Milaan bij te laten stilstaan. Zoë zijn meubel is een houten kasje (zonder t) dat aan de buitenzijde zwart verbrand is, maar aan de binnenkant plek geeft aan stekjes van Amazonebomen. De stekjes kunnen groeien doordat alle deuren open kunnen en er licht in de duisternis kan komen.

Bouwovereenkomst met Heerkens van Bavel voor nieuwbouw getekend

10 dec

De locatie van het Koning Willem I College aan Onderwijsboulevard 3 in 's-Hertogenbosch staat aan de vooravond van een grootschalige vernieuwing. Voor het huidige gebouw, dat volledig wordt opgeknapt, wordt een nieuwe school neergezet. Energieneutraal en passend bij de nieuwe onderwijsvormen. De ondertekening van de bouwovereenkomst vond afgelopen vrijdag plaats. Heerkens van Bavel Bouw uit Tilburg is de geselecteerde aannemer. De bouw start in januari.

De eerste fase van de vernieuwing bestaat uit het bouwen van een entreegebouw op het voorplein van de Onderwijsboulevard, het maken van de aansluiting met het bestaande gebouw en het overkappen van de bestaande patio.

Entreegebouw
De grote eye-catcher van de nieuwbouw is de houten hoofddraagconstructie. Het wordt het eerste gebouw in Nederland waarbij zo’n constructie op deze schaal wordt toegepast. Dit geeft het entreegebouw een krachtig eigen karakter, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. De nieuwbouw bouwt voort op de structuur van het bestaande gebouw. Een functioneel gebouw (op een gridstructuur van 8 bij 8 meter), wat elk jaar flexibel kan worden ingedeeld om de ruimten toe te spitsen op het te geven onderwijs. “Een dergelijk onderwijsgebouw is uniek in Nederland”, licht Cor van Gerven, lid College van Bestuur van het Koning Willem I College, toe. “Door de flexibele indeling is het goed aan te passen om in de toekomst het best mogelijke onderwijs te huisvesten.” “Een bijzonder en uitdagend ontwerp. Een project dat ons past. Wij kijken uit naar de samenwerking en de realisatie van dit mooie schoolgebouw”, vult Peter Kamermans, directeur Heerkens van Bavel Bouw, aan.

Opleidingen samenbrengen
De helft van het nieuwe gebouw is bestemd voor studenten en medewerkers van de afdeling Bouw-Infra, Architectuur en Meubeldesign. Deze zijn nu deels gehuisvest op andere locaties in de stad. Het samenbrengen van diverse opleidingen is een grote wens van het college. Ook het Vavo-college, dat zich nu op locatie bij het stadion van FC Den Bosch bevindt, verhuist naar het nieuwe gebouw. Uiteindelijke doel is twee grote campuscomplexen voor het Koning Willem I College: Onderwijsboulevard 3 en de campus Vlijmenseweg, op loopafstand van elkaar. De geplande oplevering van de nieuwbouw is in het voorjaar van 2021.