Persberichten september 2019

KW1C lanceert opleiding voor startende ondernemer

9 sep

In één jaar een eigen bedrijf opzetten én een mbo-niveau 4 diploma halen. Dat is het doel van de nieuwe Beroeps Opleidende Leerweg (BOL)-opleiding Vakman-Ondernemer, die in het nieuwe schooljaar van start gaat op het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch.

De nieuwe opleiding Vakman-Ondernemer gaat van start met 20 studenten. ‘Deze studenten hebben tijdens het intakegesprek, waarvoor ook hun ouders uitgenodigd waren, allemaal aangegeven dat zij graag hun eigen bedrijf willen opzetten. Daar gaan wij hen komend schooljaar zo goed mogelijk bij helpen’, vertelt Suzanne Broeders van het Koning Willem I College, een van de partners van OndernemersLift+. ‘Tijdens de opleiding bieden wij de studenten geen standaard lesprogramma aan, maar gaan zij actief aan de slag met het opstarten van hun bedrijf. Indien zij vragen hebben, kunnen zij bij een van de begeleiders terecht.’

Verschillende richtingen
Ze geeft aan dat de studenten allerlei verschillende richtingen op willen met hun bedrijf. ‘Een van de studenten wil bijvoorbeeld een chauffeursdienst oprichten, een ander gaat aan de slag als meubelmaker en een derde wil het reisbureau van zijn ouders voortzetten. Het zijn dus hele verschillende ondernemingen, die ook allemaal een eigen aanpak vergen. De studenten gaan vier dagen in de week naar school en daarnaast één dag per week stagelopen bij een bedrijf dat actief is in de branche waarin zij zelf willen gaan ondernemen. Tegelijkertijd willen we een aantal ervaren ondernemers betrekken bij de opleiding, zodat de jongeren ook van hen kunnen leren. We komen graag in contact met ondernemers die interesse hebben om hierin iets te betekenen.’

Samenwerking
Daarnaast wil het college ook gebruikmaken van de kennis en kunde die aanwezig is binnen OndernemersLift+. Broeders: ‘Zij beschikken niet alleen over een groot netwerk, maar kunnen onze studenten via bijvoorbeeld de Start-Up Booster met tal van andere zaken verder helpen. Verder zijn er plannen om samen te gaan werken met de ondernemersprogramma’s en -opleidingen van HAS Hogeschool en Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch.’

Hand in hand
Volgens Broeders voorziet de nieuwe opleiding duidelijk in een behoefte. ‘In het mbo worden studenten op dit moment vooral nog opgeleid om een beroep te gaan uitoefenen in dienstverband. Maar velen van hen gaan uiteindelijk toch als zzp’er aan de slag. Als ze die stap zetten, blijkt dat in de praktijk toch best moeilijk te zijn. Daarom is het mooi dat bij deze opleiding het leren van ondernemersvaardigheden en het opzetten van een eigen bedrijf hand in hand samengaan.’

Vliegwiel
De bedoeling is dat de opleiding Vakman-Ondernemer in de toekomst gehuisvest wordt op een zichtbare locatie op het Koning Willem I College. Broeders: ‘Wij willen van onderwijs graag ondernemerschap maken. Dat gaat eenvoudiger als wij op een zichtbare plek komen te zitten. Verder zou het geweldig zijn als wij in de toekomst bijvoorbeeld ook een aantal werkplekken kunnen aanbieden voor alumni die als ondernemer aan de slag zijn gegaan, zodat studenten en oud-studenten elkaar verder kunnen helpen met hun onderneming. Wij hopen dat deze vernieuwende opleiding een vliegwiel gaat zijn voor ondernemend onderwijs op mbo-niveau in het algemeen en voor het Koning Willem I College in het bijzonder.’

Gemeente en KW1C voor vrede en verdraagzaamheid

13 sep
Op donderdag 12 september reikte Yolande Ulenaers, voorzitter College van Bestuur van het Koning Willem I College, het UNESCO-jaaroverzicht 2018-2019 uit aan wethouder van Duurzame mobiliteit, Talentonwikkeling en Welzijn van de Gemeente ’s-Hertogenbosch, Ufuk Kâhya.

Het Koning Willem I College maakt als UNESCO-school onderdeel uit van een wereldwijd netwerk van scholen en gemeentes die zich inzetten voor een betere samenleving.  “Onderwijs legt daarvoor het fundament”, aldus Ulenaers. “Het Koning Willem I College staat voor goed onderwijs met veel ruimte voor innovatie. Maar we gaan verder dan dat. Bijdragen aan een betere wereld is één van onze kernwaarden. Daar hoort ook zorg voor elkaar en zorg voor onze planeet bij.”
Jaarlijks organiseren vele  bevlogen medewerkers en studenten van het college tientallen activiteiten die gaan over de vier UNESCO-thema’s: vrede en mensenrechten, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid. Denk daarbij aan een schrijfmarathon voor Amnesty International, internationale stages en uitwisselingen, diverse culturele activiteiten en activiteiten in het kader van duurzaamheid.
Wethouder Ufuk Kâhya: “De hoge ambities en ontwikkelingen van het Koning Willem I College als UNESCO-school juichen wij als gemeente toe. En hierin moeten we verder kijken dan alleen kwalitatief onderwijs. Ook wij hebben hoge ambities als het gaat om talentontwikkeling, gelijke kansen, bijdragen aan een betere wereld, internationale bewustwording en betrokkenheid. Deze waarmaken kunnen we niet alleen. Dit doen we samen met onze onderwijspartners. We vinden het belangrijk dat jongeren de ruimte krijgen. Ruimte om te dromen over wat ze willen bereiken, ruimte om bij te dragen aan een betere wereld en ook de kansen krijgen om dromen waar te maken. Het KW1C is een echte ‘mogelijkmaker’ binnen èn buiten de gemeente. En daar zijn we trots op!”
Ook in het nieuwe studiejaar maakt het KW1C weer volop werk van de UNESCO-doelen. Zoveel mogelijk klimaatneutrale onderwijsgebouwen is een van de ambities. In de zomervakantie legde het college daarom 920 zonnepanelen op de daken van de campus aan de Onderwijsboulevard.

KW1C nodigt iedereen uit voor de Community Dag op 29 september!

19 sep

Het is weer zover: onze jaarlijkse Community Dag is in aantocht! De twaalfde editie inmiddels. Iedereen is van harte welkom om op zondag 29 september van 11.30 tot 17.00 uur uitgebreid de sfeer te proeven in het land van Koning Willem I College. De Community Dag is een feestelijk dagje uit voor het hele gezin, van jong tot oud. De dag bestaat uit drie onderdelen: het Familiefestival, de conferentie Ouders in de Branding en het Koningszangfestival. Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk.

Op een speelse en informele manier kennismaken met onze school. Dat is het voornaamste achterliggende doel van deze dag. Interessant voor toekomstige studenten, hun ouders en andere familieleden, maar eigenlijk voor iedereen die iets méér wil weten over het Koning Willem I College.

Familiefestival: volop te doen en te beleven
Wat hebben we allemaal voor je in petto op deze dag? Een blikvanger is zonder meer een nostalgische kermis op het centrale plein, met een aangrenzend terras waar je alle attracties mooi kunt overzien. Maar er is meer. Je kunt bijvoorbeeld kennismaken met auto- en fietstechniek, lifestyle en gezondheidszorg.

Vergeet ook niet om een kijkje te komen nemen bij de verschillende activiteitenstands op het gebied van zang, dans, sport en spel. In het restaurant van de Middelbare Horeca School, kun je ’proeven in de keuken’.

Koningszangfestival
Vanaf 12.30 uur vindt in de Koningszaal het Koningszangfestival plaats. Diverse koren laten zich van hun beste kant horen en iedereen mag komen luisteren. Het programma varieert van kinderkoor tot klassiek. Voor ieder wat wils dus!

Ouders in de Branding
Ook vindt op deze dag de conferentie Ouders in de Branding plaats, met als thema ‘Overtref jezelf, met kracht en nieuwe moed’. Een conferentie voor ouders met boeiende presentaties, interactieve workshops en nuttige tips over opvoeden en leren.

Dagvoorzitter is actrice, trainer en coach Catharina Haverkamp. Bemoedigend opvoeden en begeleiden haalt het beste in jezelf en je kind naar boven. Door als ouder aandacht te geven aan het talent en de positieve eigenschappen van je kind en minder kritiek te geven, klagen, mopperen en zeuren. Daar krijgt je kind meer energie, kracht en nieuwe moed van. Voor deelname aan de conferentie, meld je aan via de website https://kw1c.nl/ouders-in-de-branding. Daar vind je ook alle informatie over het programma.

Praktische info
De Community Dag vindt plaats op zondag 29 september van 11.30 tot 17.00 uur op de campus van het Koning Willem I College aan de Vlijmenseweg 2 in ’s-Hertogenbosch. De conferentie Ouders in de Branding start om 10.00 uur en eindigt om 13.30 uur in School voor de Toekomst, ook op de campus van het Koning Willem I College.

Kunstzinnige vaartocht door studenten KW1C

20 sep
Op 22 september vindt in Boxtel de vierde editie plaats van Dommeltheater. 23 Studenten van het Koning Willem I College vertegenwoordigen Den Bosch tijdens het onderdeel ‘Dommeltheater van begin tot eind’. Deze kunstzinnige en creatieve vaartocht start om 14.00 uur bij Het Kasteel Stapelen in Boxtel. De vaartuigen varen in ongeveer een uur naar het eindpunt aan de Deken de Wijsstraat. Naast Den Bosch doen zeven andere gemeentes mee die aan de Dommel liggen.

Het thema dit jaar is ‘Bloed, zweet en tranen’. In dit thema bedachten de studenten van de Theateropleiding van de Academie Media, Art & Performance en impresariaat Sterk van het KW1C de ‘Eigentijdse fabriek’. Hiervoor lieten zij zich inspireren door de bedrijvigheid van vroeger langs de oevers van de Dommel; houtzagerijen, bierbrouwerijen, wasserijen en papierfabrieken. Ook de film Modern Times uit 1936 van Charles Chaplin vormde een bron van inspiratie. De studenten zien de overeenkomst met de huidige opkomst van robots.

Op het vaartuig zien we een eigentijdse fabriek. Een menselijke productielijn waarin de werknemers zelf robots zijn geworden. Houden zij het vol? Els Roemer verzorgt de choreografie, regie is in handen van Jan van Gemert, docent aan de Theateropleiding van het Koning Willem I College. “Onze studenten hebben vanaf juni keihard gewerkt aan een origineel concept. We zien een varende fabriek waar mensen robots zijn geworden. De oude en nieuwe tijd tegenover elkaar. De groep laat een spectaculaire choreografie zien. We hebben zelf erg veel zin in de vaartocht op de groene en sfeervolle Dommel en we zijn natuurlijk ook heel benieuwd naar de vaartuigen van de andere teams.”