Pers­berichten april 2016

Studenten Meubel­design exposeren in Milaan

'Ontwerp en realiseer een meubelstuk met als thema Slow Design.’ Studenten van de opleiding Creatief Vakman/ Meubeldesign van het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch kregen deze uitdaging als prijsvraag voorgelegd. De winnende inzendingen zijn tijdens de Designweek 2016 (12-17 april) te zien in Ventura Lambrate in Milaan. Ook de winnaars zijn daar aanwezig.

De studenten mochten in hun eigen stijl het thema ‘Slow design’ vormgeven: langer ontwerpen, onderzoeken en finetunen, met lokale materialen in lokale productie, met respect voor de omgeving. Naast grondstoffen uit de regio en gerecyclede materialen mochten ze ook gebruikmaken van bestaande ontwerpen of concepten. De inzendingen zijn beoordeeld door een selecte groep experts: ontwerper Jeroen Wand, ontwerper/docent Raymond Hilhorst en afdelingsdirecteur Bouw-Infra, Architectuur & Meubeldesign/ architect Paul Kokke.

De winnende inzendingen zijn tijdens de Designweek 2016 te zien in Ventura Lambrate. Ook de winnaars zijn daar aanwezig. De getalenteerde jongeren zijn:
•Rick van Loon met ‘Chair-Desk’ (overall winner)
•Micha van der Palen and Sten van Helvoort met ‘A little bit different’
•Eileen van de Laak met ‘Sawn Suitcase’
•Amber van Rooijen and Willemijn Ligthart met ‘Canned light’
•Thijs Swinkels met ‘CHANGE-IT!’

Het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch is een vooruitstrevende mbo school met talloze opleidingen. Op de opleiding Creatief vakman/Meubelmaker wordt ontwerpen en realiseren gedoceerd door docenten en mensen uit de praktijk.

Informatie­avond 12 april

Een studiekeuze maken? Het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch verzorgt op
dinsdag 12 april 2016 van 18.00 tot 20.00 uur een informatieavond over alle opleidingen. Studenten, studieadviseurs en docenten zijn aanwezig om informatie te geven en al je vragen te beantwoorden. Tijdens deze informatieavond krijg je op de locaties
Vlijmenseweg 2, Onderwijsboulevard 1 en Onderwijsboulevard 3 informatie over de opleidingen. Studenten ontvangen je en begeleiden je naar de (praktijk)ruimtes, waar je jouw vragen kunt stellen en verdere informatie kunt krijgen. Bij de studieadviseurs kun je met algemene vragen over studiekeuze en andere zaken rondom je studie terecht.

Het Koning Willem I College heeft ruim 200 opleidingen. Keuze genoeg! Kom eens kijken op de Onderwijsboulevard voor de voltijd opleidingen Servicemedewerker gebouwen (ook veva) en Manager transport en logistiek. Te denken valt ook aan Constructiewerker of procesoperator
Of kom naar de Vlijmenseweg voor de opleiding Manager ondernemer horeca of
Managementassistent/Directiesecretaresse.
Kijk op www.kw1c.nl daar kun je de laatste informatie vinden en waar je precies moet zijn. Je kunt ook bellen met de Opleidingeninfolijn: 073 624 96 00.

Sport­academie organiseert NK mbo Crossfit

Sportacademiestudenten van het Koning Willem I College organiseren samen met Crossfit Culemborg op woensdag 20 april het grote Crossfit Culemborg MBO NK. Deze vierde editie wordt gehouden bij Maaspoort Sport & Events in ’s-Hertogenbosch en is voor alle
mbo-studenten uit het gehele land. Ook zullen bij dit multi NK de disciplines Powerliften en Bowlen een belangrijke plaats innemen. Kijkers zijn welkom!

Crossfit is momenteel een van de snelst groeiende populaire sporten onder studenten. Al meer dan 135 deelnemers hebben zich aangemeld, momenteel is het maximale aantal deelnemers dat zich voor deze wedstrijd kon inschrijven, al bereikt. De deelnemers komen o.a. van het Koning Willem I College, uit Groningen, Twente, Goes, Breda, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Eindhoven en andere delen van het land. Ook voor het bowlen en powerliften hebben we een mooi aantal inschrijvingen mogen ontvangen.

Het Multi NK vindt plaats op 20 april 2016 bij Maaspoort Sport & Events, start 9.00 uur.  De prijsuitreiking is rond 16.15 uur.  Ook powerliften en bowlen zullen georganiseerd worden in dit
tijdsbestek. Tevens zijn er diverse kraampjes en is er de mogelijkheid wat te eten en te drinken in de foyer van Maaspoort Sport & Events. Tijdens de finales wordt bepaald welke dame, welke heer en welk docententeam (2 personen) zich Nederlands Kampioen MBO mag gaan noemen.

Winnaars The Competition

Henk van Kessel en Emily Mensink kwamen donderdagavond 31 maart op het Koning Willem I
College als besten van alle vmbo’ers uit Den Bosch en regio uit de bus.
Henk van Kessel van het Jeroen Bosch College heeft de categorie ‘beste inhoud’ met zijn
presentatie over meubeldesign gewonnen. Emily Mensink van het Maurick College wint categorie ‘beste presentatie’ met haar presentatie over bloem en design. Wethouder Jan Hoskam (Financiën, Economie en Duurzaamheid) reikte de prijzen uit aan deze kanjers. Dit jaar deden acht vmbo-scholen uit stad en regio mee met het sectorwerkstuk en de finale; The Competition! Het niveau van de presentaties was dit jaar erg hoog.
Het sectorwerkstuk is een onderdeel van het vmbo eindexamen: geen diploma zonder
afgerond sectorwerkstuk. In het kader van vlotte doorlopende leerlijnen werken eindexamenkandidaten van negen verschillende vmbo-scholen gedurende zeven weken op het Koning Willem I College aan hun sectorwerkstuk. Elke school koos uiteindelijk het beste sectorwerkstuk – de negen beste presentaties vertegenwoordigen hun school in The Competition.
Elk winnend schoolteam wordt ‘geadopteerd’, gecoacht en in de presentatie op 19 maart
bijgestaan door een gerenommeerd bedrijf. De volgende scholen (in willekeurige volgorde) doen mee aan The Competition: het Elde College, ds. Pierson College, het Maurick College, het Van Maerlant College, Helicon Opleidingen, Scholengroep Cambium, het Rodenborch College, de Sancta Maria Mavo en het Jeroen Bosch College.

Bedrijven verlenen medewerking
Bedrijven uit stad en regio zien het belang in van goede vmbo- en
mbo-opleidingen en een uitstekende doorstroom. Zij steunen The Competition. De
volgende bedrijven verlenen hun medewerking: Albert Heijn, Architectenbureau De
Twee Snoeken, Autobedrijf Van den Udenhout, Bloembinderij De Halve Mane, Bouwbedrijf
Timmers, De Gruyter Hair,HaHHeineken BV Nederland, Interactive Studios, J.
van Esch BV Hoveniers, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Jan Vis Artiesten en
Evenementen, Rabobank, Signum Basisscholen, Van Ewijk Advocaten, Elektro W. van
Santvoort BV en het Ministerie van Defensie.